BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, September 24, 2010

~~namamu dihatiku~~

Bayu malam yang menyapa lembut dipipiku
Purnama yang mengintai seri diwajahku
Bagaikan turut berlagu seiring irama dihatiku
Irama asyik bila terkenangkanmu…

Saat kulepaskan keluhan yang bertahta dihati
Bayu bagaikan turut tertahan
seperti nafasku saat kau merenungku…

deruan ombak yang gemersik berbisik ditelingaku
lambaian dedaun yang meriah mengusik pandanganku
bagaikan turut mengalunkan seiring nada dijiwaku
nada pesona bila membayangkanmu…

saat terukir senyuman menguntum dibibir
ombak bagaikan turut gelora
seperti perasaanku saat kau mengodaku…

untaian bicaramu bagaikan tali melingkari jiwaku
imbasan wajahmu bagaikan bayangan yang mengekoriku
bagaimana mungkin kupergi mahupun berlari
kerana namamu telah pun terpahat di hatiku

Wednesday, September 22, 2010

kesilapan demi kesilapan

kesilapan demi kesilapan dah aku lakukn sepanjang aku hdup nie....pelbagai cara aku guna untuk btulkn ksilapan yg tlah terjadi tp ttp xberhasil...kslpan berlaku lagi saban hari...jenuh aku mencongak kesilapan yg terjadi tapi penyelesaiannya blom tiba lagi...sampai bila kesilapan nie akn berpanjangan?..buntu!!!!!!!!

~~simpang siur jiwaku~~

jiwaku bersimpang siur..aku dihadapkan dgn pelbagai halangan dan rintangan..skrg aku berada dipersimpangan..xthu arah mana jln yg mnjadi pilihan..kiri ataupun kanan...terlalu berat beban yg melanda fikiran hngga aku terlupa untuk membuat pilihan..ke mana arah tuju masa depan..masihkah ada harapan yg tersisa buat diriku setelah ku harungi jutaan halangan...adakah semuanya akn kmbali seperti biasa?...slahku pada zaman remaja..ikutkan darah muda...sekarang masa aku fikirkan segala...mengharungi masa bahagia bersama derita yg kucipta....apakah pengakhiran...adakah bahagia tetap akn jd milikku atau aku bakal kecundang bersama liku-liku kehidupan...

Sunday, September 19, 2010

~~australia...japan...korea...china or UK?...where should i pick?...~~

countinue stdy afrter my master...where should i go??...australia...japan..korea...china or UK...or im just stay n countinue my stdy in Malaysia only...for Cambridge n Oxford i have applied it n im under observation...if i get this sem 3.75 or above i will get their sholarship n then after finishing my master here i will be able fly 2 UK n countinue my PhD there...ermmm but when im thinking about my parents...whos will take care of them while im not here?...i gurantee i will miss them lot...but hopefully i will get one of the country scholorship from da list..but i still happy n enjoy if i can stdy in malaysia anyway...

~~kasihnya ibu~~-dedikasi buat ibu tercinta Bonda Rokiah -


pengorbanan seorang ibu begitu besar dalam menjatikan anak-anaknya...begitu besar usaha dan penat lelah yang trpaksa dibanting demi anak-anak...ibu begitu berharga dlm hidup ini...kasihnya ibu tak kan mampu terbalas oleh anak-anak walau wang ringgit ditabur atau nyawa yg dijadikan galang ganti...

sudah penat aku melihat tangisan ibu tercinta hanya kerana diriku...sudah sarat beban yang terpikul dibahunya tika membesarkanku yg penuh dengan kerenah...telah sakit kelopaknya menangisi tiap saat aku terkapar-kapar kelemasan dan kesakitan...telah lelah aku memandang tubuhnya yang gering dan kering hanya kerana tidak menjamah makanan demi menjagaku...telah parah aku melihat dadanya terbongkah menahan badai kesakitan yang bernanah di dadanya...telah sarat luka yang tidak berdarah di lubuk hatinya kerana tergores oleh tingkahku yang kasar...begitu besar pengorbananmu ibu...

air jernih di kelopak matamu sentiasa mengalir menangisi tiap bait kesakitan yang kurasai...hanya dirimu yang memahami kesakitan yg tertanggung ini ibu...hanya dirimu yg mngerti seksanya ketika di operasi dan peritnya melintasi cahaya palsu mentari...ibu...pengertianmu dalam hidupku begitu besar..hanya kau yang memahaminya..

dedikasi buat ibu/mak yang tercinta...
sayang mak...
akan ku pastikan kejayaan milikiku dengan membahagiaakanmu dan mengesat deritamu ibu...

Saturday, September 18, 2010

~~Odisi Puteri Raya Lagi~~


hu3...tiru Mat Jijan nyer trademark...raya lagi...lebaran 2010 membawa seribu erti dalam hidupku..pelbagai suka duka aku hadapi sepanjang lebaran ini..bersusah dalam kesakitan untuk kegembiraan dan keceriaan insan di sekelilingku...bergembira dengan mereka wlpn seyuman yg terukir rasa perit still terasa...apapun raya tahun nie still a best moments 2 remember...walaupun beraya witout my 2nd sis yang beraya di rumah mentua dan adikku yang terpaksa beraya d Am Bank KL...semuanya berjalan lancar...ramai bebudak mai umah...lucunya diorang just nak duit raya...masuk rumah pun dah tak nak...suka gila tengok telatah bebudak...

raya tahun nie aku cuma certain rumah jew...haha...mlas nak jenguk umah org...umah petama dituju umah nenek la...

pas2 baru begerak umah sedara2...2pun sekerat jew pegi..mlas...he3...itulah tabiat buruk aku time raya..mlas nak bjalan pegi sana sini...yang paling best ialah beraya ngan my lovely son Muhammad Azizul Hakimi..so sweet..always make me smile n cry...love u ya....

mak also a special person in my life...so still miss my mum n my son after back 2 KL...miss u all lot...

~~Kebahagiaan dalam keperitan~~

Walaupun hari-hari yang ku lalui seakan kian kelam..aku pasrah melalui takdir dari mu ya Allah..kau maha mengetahui segala yang terjadi...raya tahun ini mungkin bukan sbaik raya yang lepas tetapi aku tetap bahagia melalui setiap detik yang masih kau kurniakan untukku...wlpun kperitan, aku melaluinya dengan penuh kepayahan tapi kperitan itu ada manisnya...keperitan yang kau takdirkan buat diriku ini terlalu banyak membuatkan diriku tabah melalui tiap saat dengan penuh pengertian...keperitan ini mengajarku supaya berserah pada takdir yang kau tetapkan buatku...terasa bahagia melalui detik-detik yang tak mampu ku hitung...terasa pasrah menanti masa tiba takdir masa depanku...apakah indah atau masih ada derita atau sengsara ataupun ujianMu yang menanti sasarannya?..pasrah dan berserah pada takdir dan hakikat hidup yang kau tentukan ya Allah...

Wednesday, September 8, 2010

hooray balik kampung mode..


hahaa..balik kampung lagi...dis pic lama msa blik kg..but today nak blik kampung beraya ngan family kat kampung...xsabar nak jumpa mak ngan abah dan yang paling penting my baby boy Muhammad Azizul Hakimi dan Muhammad Wazin Haziq serta my lovely baby girl Nur Najihah Hanin...xsabarnyer nak gomoi depa n peluk puas2...blik jew pepagi khmis sok nak g umah cousins antar baju raya yang adik blikan untuk Pak Ngah ngn Mak Ngah dan untuk my cousin Nuzul Fahanis n Muhammad Fakrulrazi...he3..syoknya dapat jumpa insan2 tersayang...mak nantikan kepulangan anakmu ini...sayang mak slalu..slamat tinggal KL 4 one week...haha...

Tuesday, September 7, 2010

changed mood

mood arinie dh bertukar muram...srabut memikirkan soal kehidupan yang masih panjang..xtahu mn hala tuju dan jalan untuk melangkah ke hadapan...pelbagai tafsiran dan pemahaman bersilang di minda...memikirkan sama ada kebahagian atau kesusahan yang menunggu...sebenarnya ku tahu itu soalmu Ya Allah...semoga semuanya akan beransur hilang dari ingatan ini dan sinar kebahagian serta keindahan akan bersinar dalam hidupku untuk masa depanku...kuimpikan kehidupan indah yang berseri dengan kilauan kebahagiaan...

my frens story..

today my frends tell me a story..i just smile while im hearing the story...its all about past..i dont want to remember all that things so im just smile all the time...she so  angry with one women who's always angry at me..because my old blog pic she's become like a satan n be mad...my old pic doesnt mean anything 2 me...like i said 2 my frends its all i keep in my deep heart..i tell her again i wanna start a new life..i love start a new life..n then she smile 2 me n start talking..."i will protect u dear whatever happen...we will be frends 4 ever till dead...i be your back.."..thanks my dear frends coz always be my side witout choose any situations...i love u 2 dear..thanks coz u are the best frends i ever had...

Monday, September 6, 2010

~~Salam Aidilfitri~~

Mohon maaf yang tidak terhingga pada sahabat-sahabat seandainya ada tersalah kata,tersilap bicara dan tersasul yang tak sepatutnye..

MELANKOLIK CINTA (Ekspansi daripada cerpen kepada novel melalui teori intertekstualiti) 4

EPILOG

“Sayang, awak bermimpi lagi?. Kebelakangan ni awak selalu berangan. Ada apa-apa yang tak kena dengan awak ke sayang?. Awak buat abang risau.”, Aiman mengejutkan Natasha daripada lamunannya.
“Eh…sejak bila abang kat belakang saya ni?. Mana ada saya bermimpi. Abang salah pandang kut.”, Natasha cuba menutup kebenaran.
“Yelah tu sayang. Abang terpekik-pekik panggil sayang nak ajak minum petang tapi sayang langsung tak menyahut so abang datang lah cari sayang. Risau takut ada apa-apa terjadi kat sayang.” Aiman menerangkan.
“Owh..saya minta maaf sayang. Tasha betul-betul tak dengar abang panggil Tasha tadi. Kenangan-kenangan silam ni mengganggu fikiran Tasha, bang.”, Natasha memohon maaf sambil menghulurkan beberapa helaian kertas kepada Aiman.
“Tasha, berulang kali abang katakan pada Tasha agar semua kenangan tu dibuang jauh-jauh. Seandainnya Tasha ingin simpan biarkan ia menjadi sekecil zarah di dalam hati. Abang sebolehnya tidak mahu melihat Tasha bersedih.”, Aiman menyatakan pendapat memujuk Natasha.
“Ok sayang. Tasha juga ingin lupuskan semua sejarah silam ini. Nanti kita buat sama-sama ye bang.”, Natasha mengiakan.
“Sayangku Tasha, jom kita minum petang. Abang dah sediakan air dekat meja di luar.”, Aiman berbicara lembut mengajak Natasha minum.
“Ok jom sayang,” Natasha membalas spontan.
Natasha dan Aiman minum petang di meja luar. Kedengaran suara tawa Natasha mendengar lelucon Aiman. Terpampang kemesraan dalam hubungan mereka. Aiman bijak mengubah keadaan dan menjadikan suasana riang. Puteri semakin ketawa besar dengan lawak-lawak spontan Aiman. Ketika kegembiraan berputik ada sahaja suasana tidak dipinta muncul. Kedengaran lagu “Cinta Melankolia” di corong radio. Perhatian Natasha tertarik kepada lagu itu. gelak tawa Puteri terhenti, mulutnya ternganga dan kesedihan merayu wajahnya kembali. Dia merasakan kesyahduan di sebalik lirik lagu itu.

Cinta Melankolia

Tiada terfikir
Terlintas
Engkau akan tiba
Membawa perangsang

Tiada terfikir
Terlintas
Engkaukan membuka
Sempadan perasaan

Bunga kembang bertali hati
Bunga kembang di puncak akli

Duri
Penjajahan cinta mu
Di atas bumi raga ku
Duri
Penjajahan cinta mu
Di bawah awan setuju
Adalah suatu pengalaman

Tiada terfikir
Terlintas
Engkau akan tiba
Membawa harapan

Tiada terfikir
Terlintas
Engkaukan membuka
Sempadan perasaan

Engkaulah yang kini mekar
Dalam diri ku yang melankolia
Akulah simpang tersasar
Karam janji ku yang melankolia

“Sayangggggg…kenapa nie?. Lagu tu ada magnet kah sampai menarik awak?. Close you mouth nanti lalat masuk.”, Aiman mengoncang kecil bahu Tasha dan merangkulnya erat ke pelukannya.
“Entahlah sayang. Tasha pun tak tahu kenapa dan apa yang dah terjadi pada Tasha. Lagu ini mengingatkan Tasha pada kenangan silam seolah-olah sama seperti liriknya. Tidur Tasha seringkali dihuni mimpi buruk. Tasha sendiri dah mula takut dengan bayang-bayang Tasha.”, Tasha mengadu kepada Aiman sambil keluhan berat dilepaskan
“.Tasha, awak tak boleh bersikap macam ni. Kenyataan dan suratan perjalanan hidup ni kan kehendak Allah.. Kita tak boleh melawannya sayang.” Aiman berbicara seolah sebuah khutbah.
“Tapi..kenangan silam itulah yang mencipta Natasha sekarang sayang. Tanpa kenangan-kenangan itu Natasha takkan berada di sisi abang. Tasha tahu abang penyelamat hidup Tasha. Seandainya abang tidak hadir mungkin Tasha sudah menjalani hukuman di penjara sekarang. Tasha sudah berhutang nyawa dengan abang.”, Natasha sedikit bersedih dengan pengalaman hidupnya.
“Tasha, biarlah abang pikul semua dosa pembohongan dan penipuan itu. Abang tak akan membiarkan Tasha di tahan. Abang rela diburu kenangan selamanya tetapi biarlah hanya abang dan bukan Tasha. Tasha, buanglah kenangan Tasha yang memeritkan itu. Tasha tidak lagi hidup dengan kenangan Ain kerana Tasha adalah Tasha sekarang.”, Aiman menundukkan kepala mencium dahi Natasha.
“Tasha dah cuba lupakan semua itu abang. Walau apapun yang terjadi Ain tetap adalah Tasha. Walau nama yang berbeza tapi orangnya tetap sama sayang. Tasha tetap pembunuh sayang. Sudah dua kali Tasha membunuh. Abang sendiri tahu keadaan Tasha waktu itu. Hanya abang yang cuba selamatkan Tasha. Pada masa tu Tasha fikir lelaki baik seperti abang sudah tiada dalam dunia ni. Kehadiran abang telah membuka pintu hati Tasha untuk terima abang dalam hidup Tasha. Tasha rasa kehidupan Tasha sudah musnah andai abang tiada di sisi Tasha.”, Natasha melepaskan keluhan dan beban yang dipikulnya.
“Sayang, abang tidak pernah kisah tentang kisah silam sayang. Cinta abang pada sayang tetap sama sayang. Lupakan soal pembunuhan tu. Lupakan soal pengguguran bayi itu. Abang akan tetap terus di sisi Tasha sampai masa abang di dunia dipanggil ilahi. Tasha segalanya pada abang sekarang.”, rangkulan Aiman pada tubuh Tasha makin erat dan kehangatannya semakin terasa. Aiman sebolehnya ingin Tasha aman disisnya.
Berada dalam rangkulan Aiman mengingatkan Natasha kepada Airiel. Ingatnnya kembali kepada arwah Airiel. Wajahnya bermain silih berganti dengan wajah Aiman. Keduanya terlalu seiras. Aku tertipu kerana tidak mengetahui Airiel ada kembar. Rupa-rupanya Aiman ialah kembar Airiel dan kerana wasiat yang Airiel tinggalkan kepada Aiman membuatkan Aiman setia di sisi Tasha.

***

Assalammualaikum…
Aiman,
Terlebih dulu abang Airiel mohon maaf kerana mengganggu Aiman. Abang Airiel tidak boleh mencoret terlalu lama. Abang rasa masa untuk abang di dunia semakin singkat. Abang nak buat satu permintaan pada Aiman..
Aiman.
Abang ada tinggalkan surat-surat penting dan dokumen mengenai Puteri. Abang mohon pada Aiman seandainya abang pergi dulu…abang mohon Aiman gantikan tempat abang dan jaga Puteri. Abang terlalu menyanyaginya. Biarlah abang tidak dapat bersama dia tetapi zahir abang tetapi merasa dicintai dia seandainya dia dengan Aiman.
Aiman, abang mohon Aiman tunaikan hasrat abang. Abang mohon diri. Salam sayang buatmu adikku.
Assalamualaikum.
Abangmu Airiel.

Terkenang Aiman kepada wasiat yang ditinggalkan abangnya. Dia memiliki semua yang terbaik Cuma cintanya ditolak. Abang Airiel terlalu baik pada Aiman dan kerana itulah Aiman menunaikan setiap permintaan Airiel. Hati mereka sama dan tidak mahu ada yang berduka. Aiman ingin pastikan Airiel tenang di sana.
“Sayang, saya pernah lukiskan puisi terakhir selepas pemergian abang Airiel. Saya belum berikannya pada awak. Selalunya setiap kali saya hasilkan puisi saya akan bacakan untuk Airiel. Saya terasa ingin bacakan puisi itu untuk awak. Izinkan saya sayang.”, Natasha melafazkan permintaan bernada sayu.
“Silakan sayang.” Aiman berbicara seraya mengangguk.


Tanpamu
sepi yang beralun bagai irama
mengiringi kerinduanku bagai senikata
kubercanda sendirian dengan kerlipan bintang
berbisik sayu di angin lalu
terusiklah hatiku saat berjauhan darimu…

sinar purnama yang melimpah indah dan cantik
tidak seindah budimu…
harumnya bunga yang sedang mekar
tidak seharum dan semekar kasihmu…
mahalnya sebutir permata yang berkilau
tidak semahal pengorbananmu
segalanya begitu berharga
kerana kau membuat diriku merasa bahagia
merasa dicinta
terasa berharga

bila tanpamu…
semakin kusedar kaulah yang istimewa
kaulah yang teragung
kaulah yang satu hanya untukku
kerana kau membuatku merasa dicinta
merasa istimewa…


Biar Aku Sendiri

Usah kau bergusar di hati
Aku masih disisi
Walaupun tiada sapaan
Ku menyintai mu
ku harap kau riang selalu
tak bisa ku lupa
kau senantiasa dalam doaku

masakan mentari lupakan pagi
sedang kan tirai kabus
di intai sebelum terserlah
cahaya…menyapa bumi
tak bisa ku biar kau sendirian
kedinginan
bahang pagi suria indah
pasti melewati mu dengan kasih ku

malam gelita bukan tiada purnama
hanya pusingan yang di utama
usah gusar lagi sayang
malam tetap berseri dengan kerlipan bintang

cantuman kasih kita tidak pernah retak
ia senantiasa menjalar di jiwa
bahkan mengalir cecair di saluran jantung ku
kau pasti tahu dan mengerti
kau terasa pasti


***

. Selesai berada di pusara aku menghabiskan masa bersama Aiman menyediakan kenduri arwah untuk arwah Airiel. Sudah lama Tasha berniat untuk mengadakan kenduri arwah dan doa selamat untuk Airiel.
Wajah Tasha kelihatan pucat dan tidak bermaya. Dia kelihatan layu dan seperti sedang menahan kesakitan. Kesibukan harinya menyebabkan Tasha seringkali melupakan soal kesihatan. Niat terakhir Tasha ialah untuk menyelesaikan kenduri arwah untuk Airiel. Walau apapun terjadi dia tetap bertekad menyelesaikannya.
“Sayang, muka awak pucat lesi dan tak bermaya. Awak kepenatan. Pergilah berehat dan biar abang yang selesaikan majlis ni.”, Aiman lembut memujuk Tasha.
“ Tak apalah abang, saya ok. Saya nak selesaikan hajat terakhir saya sendiri. Abang jangan risau saya ok.”, Natasha memberikan alasan.
Tanpa sedari Natasha terbatuk kecil dan tak henti. Natasha berlari ke tandas. Batuknya semakin menjadi-jadi sehingga mengeluarkan darah. Natasha berselindung di bilik air menggelak diketahui Aiman. Natasha tidak mahu Aiman bimbang tentangnya. Natasha teringat semula mengenai keputusan pemeriksaan doktor tahun lepas.

***

“Awak, saya harap awak sabar dengan kehendak ilahi. Setelah pemeriksaan dijalankan awak disahkan menghidap komplikasi jantung dan disahkan sebagai penghidap leukemia tahap akhir. Saya bersimpati dengan apa yang awak hadapi,” tutur Doktor Lucy dengan nada yang perlahan dan penuh simpati.
“Masa yang tinggal buat awak hanya enam bulan sahaja lagi. Saya harap awk akan terus menjalani rawatan,” bisik Doktor Lucy perlahan penuh hati-hati agar hati Natasha tidak terusik.
Hati yang mendengar dan menanggung lebih perit dari yang menyatakan. Bercucuran air mata membasahi pipi saat itu. Dada Natasha kian sebak parah dan pedih terluka dengan cabaran yang terpaksa dilaluinya. Dia tetap pasrah. Pasrah dengan takdir ilahi.
“Saya harap doktor dapat merahsiakan hal ini dari pengetahuan keluarga dan suami saya. Saya tak mahu lihat kesedihan di wajah mereka,” mohon Natasha dengan suara yang tersekat-sekat menahan sebak yang melanda di dada.
***
Sekujur tubuh Natasha terbaring di lantai bilik air. Aiman terkejut melihat keadaan Natasha. Dipangku tubuh Natasha erat ke pelukan tetapi tiada lagi hembusan nafas yang terhembus. Nadi Natasha sudah tidak bergerak lagi. Natasha telah kaku di pelukan Aiman. Airmata kelakian Aiman tumpah akhirnya. Insan tersayang pergi meninggalkannya. Dia kehilangan Natasha dan cintanya.
Jasad Natasha berlumuran darah. Mukanya tiada sedikitpun warna merah. Pucat dan tidak bermaya. Nyatalah selama ini hasrat yang diingikan Natasha menjadi penamat nyawanya. Majlis kenduri arwah yang dirancang untuk Airiel bertukar menjadi kenduri arwah Natasha.
Seluruh ahli keluarga berkumpul di rumah Aiman membuat persiapan untuk pengebumian arwah Natasha. Seluruh keluarga dirundung kesepian dan kepiluan. Insan yang disayang pergi meninggalkan mereka tanpa pesan. Upacara pengebumian disempurkan oleh Mama dan Papa Natasha.
Natasha selamat disemadikan di tanah perkuburan berhampiran kediaman Aiman. Aiman sendirian di pusara Tasha meratapi insan yang disayangi hilang menurut panggilan illahi. Dia benar-benar sedih kerana Natasha pergi tanpa pesan dan tanpa sebab kematian Natasha. Dia redha Tasha pergi tetapi belum sampai masanya Natasha tinggalkan dia.
“Tasha, abang doakan Tasha bersemadi dengan aman bersam abang Airiel. Abang masih rindukan Tasha. Abang tidak akan lupa bacakan pada Tasha Yasin setiap kali abang habis solat. Abang harap Tasha dapat bersemadi dengan aman. Abang akan jaga anak kita dengan didikan yang baik dan abang akan sentiasa ingatkan dia pada ibunya yang comel.”, Aiman memegang nisan pusara Tasha sambil menunduk melihat tanah pusara yang masih merah.
Terkenang Aiman saat Airil melarang Mummy nya dibawa pergi tadi. Sayu dan sedih melihat anak kecil itu sudah tidak beribu.
“Mummy, bangun lah. Jangan tidur lagi. Airil rindu mummy ni. Airil janji tak nakal-nakal lagi. Bangunlah tengok Airil.”, Airil membentak, mengoncang tubuh yang sudah kaku itu. Ditarik-tariknya kain yang menyeliputi tubuh itu. Perbuatannya dihalang oleh Aiman yang kelihatan bingung kelu tanpa kata.
“Jangan!!..Jangan ambik Mummy Airil..Mummy tidur ja tu. Nanti Mummy bangun lah. Jangan lah usik dia. Mummy penat tu. Jangan bawak Mummy pergi jauh. Nanti sapa nak temankan Airil main??. Siapa nak bawa Airil pergi taman?? Airil nak Mummy.” pekikan Airil semakin kuat.
Airil menarik seluar Aiman dan berpaut rapat di kaki Aiman, tak membenarkan Aiman pergi. Ikatan pelukan Airil dilonggarkan oleh neneknya. Neneknya memujuk Airil supaya berhenti dari memekik. Berserta dengan pemergiaan jenazah, Airil menangis teresak-esak melihat insan yang menyayanginya dibalut dengan kain putih dan dibawa pergi. Aiman tak akan pernah lupakan pekikan itu.
Sekembalinya Aiman ke rumah itu kelihatan kosong tanpa Tasha. Aiman Masuk ke rumah mencari kelibat Airil. Airil kelihatan sedang terbaring tidur di sofa. Aiman merangkul tubuh Airil dan meletakkan diribaannya. Wajah Airil ditatap sedalamnya. Berkaca anak mata Aiman melihat wajah Tasha disebalik wajah Airil. Nyata sekali Airil mirip Tasha dan hanya Airil satu-satunya hadiah yang paling bernakna ditinggalkan Natasha untuknya. Hanya Airil tempat Aiman mencurah rasa sekembalinya Tasha ke dunia abadi. Airil lah tempat kasih sayang Aiman dilemparkan.

***


Assalamualaikum.
Maafkan saya terlebih dahulu sayang. Tasha mohon abang halalkan makan minum Tasha dan halalkan nafkah zahir batin yang pernah abang berikan pada Tasha. Tasha mohon beribu kemaafkan dari abang. Banyak dosa yang Tasha sudah lakukan dalam hidup ini. Mungkinkah ini balasannya. Saat abang membaca surat ni Tasha dah pergi tinggalkan dunia.
Abang,
Terima kasih kerna hadir dalam hidup Tasha. Tasha minta maaf kerana Tasha telah merahsiakan sesuatu daripada abang. Tasha menhadapi masalah kesihatan. Sebenarnya Tasha disahkan menghidap komplikasi jantung dan leukemia tahap akhir. Tasha rahsiakan semua ni daripada abang dan keluarga agar semua orang tidak risaukan Tasha. Masa yang dianggarkan tinggal untuk Tasha cuma enam bulan sahaja.
Sayang,
Andai sesuatu terjadi nanti. Tasha pohon supaya abang terima segala suratan itu dengan pasrah dan jangan mengalirkan air mata. Satu lagi, Tasha mohon abang jangan lupakan Tasha dan jangan lupakan cinta kita. Tasha tidak dapat menemani abang selamanya
Abang tolong tengok-tengokkan Mama dan Papa sebab Tasha sudah tak sempat membalas jasa mereka. Abang jaga Airil tau. Bila dia besar nanti abang bagitau Mummy dia sayang sangat-sangat kat dia. Jangan lupa kucup dahi Airil untuk Tasha setiap hari. Abang anggaplah Airiel sebagai permata dalam hidup abang. Ayang sudah tinggalkan wang insuran RM 100,000 milik abang Airiel atas nama abang dan Airil. Abang gunalah wang itu untuk persekolahan Airil. Simpanlah kenangan abang bersama Tasha selamanya.
Sekian sayang. Salam sayang padamu sayang. Terima kasih kerana pengorbanan mu sayang. Sayang abang.

Beberapa ketika….
Beberapa ketika ...
Kini tinggal buat kita..
Aku tak ingin dan kucuba adilinya..
Ku ingin putar..
Putarkan orbit-orbit cinta
Dalam jiwa kita
Sebelum kita saling melupa

Perpisahan…
Bukan untuk seketika
Mungkin tuk selamanya
Sayang..
Benarkan
ku anyam mimpi dipeluk
kusisip janji dihatimu
ku selit cinta dijiwamu
dan..
kukuntum kasih disenyum mu
sayang,
sebelum mengakhiri
ingin ku nyatakan hasrat hati
sesungguhnya aku..
mula mencintai
mula menyayangi
mula mengasihi
dan tak ingin melepaskanmu pergi
sebenarnya..
ku telah jatuh hati……

sayang,
cintaku padamu suci
sesuci cinta abadi
tak mampu ku realiti
tak mungkin ianya terjadi
ku mungkin kan pergi
secepat sisip angin pagi
tinggalkan kau di sini
jangan mengharapkan ku kembali
kerna aku tak ada lagi
Jauh itu....
Ada ruang yang memisah
jauh itu....
Dua hati yang terpisah
Pabila jauh....
Ada rasa yang resah
Pabila jauh
Ada jiwa yang parah
Pabila jauh
Ada rasa berdarah
Pabila jauh...
Ada jiwa yang gelisah
Pabila jauh....
Ada rindu yang tak sudah-sudah
Kumohon jauh....
Musuh yang menceroboh
Kumohon jauh....
Penyakit yang sukar sembuh
Kumohon jauh....
Kasihmu berubah
Kumohon jauh....
Setiamu berpaling tadah
Kumohon jauh
Cintamu berpaling arah
Ku mohon jauh
Ku kau lupa

Akhirnya kehidupanku berakhir tanpa Puteri Nur Ain Natasha. Kehadiran Putera Muhammad Airil Haqziq menggantikan keperluanku pada Natasha. Akan aku besarkan Airil dengan sepenuh kasih sayang sama seperrti sewaktu Mummy nya ada. Airil mesti membesar dengan sihat seperti yang Natasha inginkan.
Pintu hati ini telah ku tutup dengan mu Puteri Nur Ain Natasha. Biarlah kenangan antara kita yang berbuih di dalam. Aku tidak akan menduakan cintaku padamu. Akanku biarkan ia kekal seperti ingin Abang Airiel. Tugasku sekarang membesarkan putera kecilku dengan sebaiknya. Salam sayang untukmu isteriku yang tercinta.

MELANKOLIK CINTA (Ekspansi daripada cerpen kepada novel melalui teori intertekstualiti) 3

PART 3 : BAB 1
angin petang membisikkan kesayuan, melemparkan keindahan
siul damai mengusik kalbu kesepian, mengaitkan hati dengan malam
menghumban kebahagian, digantikan penipuan dan kepalsuan


“Puteri…Puteri…Ohhh Puteri. Awak kat mana?.” suara kecil itu memanggil-manggil Puteri. Terkial-kial tengkuknya terkulai mencari kelibat Puteri. Dia seperti kelewatan. Termengah-mengah, dia bernafas dengan mulut. Tersirat peluh di wajahnya. Bercurah-curah hingga ke kaki.
“Hah..ada pun kau Miera. Saya kat sini lah.”, Puteri melambai-lambaikan tangan ke arah kelibat Miera yang kemengahan. Seraya melihat lambaian itu Miera berlari-lari anak ke arah Puteri.
“Puteri kenapa awak tak pergi kelas hari ni?. Awak tak sihat ke?. Ada apa-apa yang tak kena ke awak?. Ader orang tanya pasal awak tadi. Nampak caring giler dia kat awak. Ada apa-apa ke between you all.”, Miera memulakan rentak bicara.
“Kenapa tak pergi kelas?. Ermm..saja je sebab rasa malas pagi tadi lagipun over slept la tadi. Penat sangat semalam berjaga buat latihan tarian. Ada ball night nanti. Puteri kena menari salsa dan ball dance.
“Awak ni kan saja je buat saya risau. Penting sangat ke tarian tu daripada pelajaran awak?. Pasangan tarian awak sibuk mencari awak tadi. Dah rindu agaknya kut.”, Miera tergelak kecil. Perkara itu dirasakannya lucu.
“Awak ni Miera, suka buat spekulasi sendiri. Saya tak ada apa-apa hubungan lah dengan Airel tu. Sekadar pasangan tarian je. Minta awak punya nota untuk lecture hari ni. Saya nak salin semula takut nanti ketinggalan dan tak dapat nak catch up pulak.” Puteri berbicara seraya mendongak ke langit memikirkan impian yang di bawanya. Belum terbuka pintu hatinya menerima kekasih.
“Yelah tu. Saya pun kena buat-buat buta ke?. Saya dah photocopy pun semua power point untuk awak. Ambik nie.”, Miera menjawab sambil menghulurkan beberapa helai kertas putih ke arah Puteri.
“Thanks Miera. Kaulah sahabat sejati aku. He…he..he…Apa cerita datang tercungap-cungap tadi?. Ada hot story ke?.” Puteri tersenyum dan memalingkan muka ke arah Miera.
“Ada…Hot tu tak lah hot sangat tapi gempak siot. Awak tu dah terpilih jadi Princess of Dance for Pra-Graduation senior kita. Satu Malaya sebut-sebut nama awak. Bangga saya jadi kawan awak.” Miera berseloroh sekali bercerita. Kelihatan riak gembira di wajah lembut Puteri. Tersenyum malu dia dengan kata-kata Miera.
“Awak nie Miera jangan lah nak berseloroh dengan saya. Biar betik saya dapat Princess of Dance tu. Macam tak percaya je. Awak reka-reka cerita ke nie?.”, Puteri teragak-agak untuk mempercayai khabar itu. Dia juga cuba menyakat teman baiknya itu. Dia tahu Miera tidak tahu berbohong.
“Awat???. Cek tak percaya ka?. Habaq mai pasai pa tak percaya nih?. Jom cek bawak gi tengok kalau cek kat sana nun tak percaya. Cek kat sini ada bukti kukuh.”, Miera bersenda dengan dialek Kedahnya.
“HAHAHA…dah start dah dia ngan dialek Kedahnya. Puteri percayalah. Puteri kenal sape Miera. Saja je nak menguji kesabaran Miera. Hehehe….”, Puteri ketawa membelah kesunyian antara mereka. Terasa gembira hatinya dapat mengusik sahabatnya itu.
“Tengoklah tu. Orang serius dia main-main pulak. Eeee…. Geramnya kat awak nie. Kalau la awak ni makanan saya dah mamah lumat-lumat dah jadi isi perut.”, Miera membentak merengek seperti budak kecil mengenangkan sikap Puteri yang tidak pernah serius bila dia bersuara.
“Tengok tu muka baby besar merajuk. Buruk sangat. Jangan la merajuk sebab Puteri tak nak pujuk. Tak tahu nak pujuk. Lagipun bukan tak dapat apa-apa pujuk Miera.”, Puteri terus-terusan menyakat sahabatnya itu. Dia meleretkan senyuman nakal kearah Miera.
“Dah lah, Miera nak balik lah. Bosan Miera asyik kena buli je ngan Puteri. Awak…saya balik dlu ye. Jumpa kat kelas esok. Byeee..”, Miera menarik muka masam dan memalingkan muka kearah pintu. Dia cuba melangkah dan mengharapkan Puteri menahannya daripada terus pergi.
“Okay…jumpa esok. Hati-hati jalan ye. Jangan sampai terjatuh pulak. Kalau dah jatuh tu pandai-pandai le bangun sendiri ye sahabatku.”, Puteri masih dengan kenakalannya. Harapan Miera melebur di situ. Dia melangkahkan kaki keluar pintu dan membelok ke arah biliknya.
“Yes…Yes..akhirnya aku berjaya juga dapatkan gelaran tu. Tak sia-sia apa yang aku lakukan selama nie. Princess of Dance…memang hot lah. Tak sabarnya tunggu aku diiring atas red carpet. Macam artis-artis pulak, macam anak raja pun ada jugak. Bahaya betul aku ni. Kuat sangat berangan sorang diri. Silap haribulan aku jadi Mat Jenin.”, Natasha bersenda dengan emosinya. Meraikan kejayaannya sendirian. Dipekup-pekup bantal ke mukanya. Riak wajahnya berseri-seri dan gembira. Impian yang diidamkannya bakal jadi realiti cuma dalam sedikit waktu lagi.

***

“Hye Miss World Of Beauty…lorh salah le pulak..Princess Of Dance. Awak sihat hari ni or dah terlebih sihat?. Berseri-seri je muka awak tu.”, Airel memulakan rentak pagi mood Puteri.
“Hey you…see what you have done. I smell stinky because of your hand. I’m a princess ok. Lets see. Who are you?. I don’t know who are u.”, Puteri memalingkan paku buah keras kepada Airel dengan nada suara yang menjelekkan. Senyuman kecil terukir di bibirnya yang merah ibarat delima merekah.
“Apalah you nie. I nak bergurau senda dengan you sekali sekala pun tak boleh ke. You selalu spoiled apa yang I cakap.”, Airel kelihatan memuncungkan bibinya tanda ingin dipujuk.
“ I pun bergurau jugak kan?. Kenapa kasar sangat ke gurauan I tu?. You kan lelaki takkan lah mudah sangat sensitif?”, Puteri berbicara bersahaja. Ikutkan hati malas nak dilayan kerenah Airiel.
“Yelah…Yelah..I dah kenal sangat siapa you Puteri. Sebenarnya I ada good news untuk kita. You nak tahu tak.”, Airiel cuba memancing perhatian Puteri.
“What’s a good news?. Wanted too hear it. Tell me. Im hearing you. My focus on you right now. Tell it. Hurry!!!.”, Puteri kelihatan terburu-buru. Dia tertarik dengan apa sahaja cerita yang menarik melibatkan dirinya.
“Actually, kita dah terpilih untuk ke final round salsa dance. Khamis depan final day. Kita antara pasangan yang berada di ranking paling atas.”, Airiel memberikan surprise kepada Puteri. Kelihatan Puteri terlompat-lompat kegembiraan. Sudah dua hari berturut-turut dia menerima khabar baik. Terasa dirinya begitu bertuah sekali.
“Wow, a big surprise for me. Thanks a lot Airiel. I got two good news in two days. What a wonderfull life. Happynya I rasa. Lets go and had a lunch. I belanja you.”, Puteri kegembiraan. Ingin saja dia menguar-uarkan cerita itu supaya satu kampus mengetahuinya.
“Wait a minute Puteri. I ada sesuatu nak bagi kat you.”, Airiel menghulurkan satu kotak kecil hadiah berbungkus kertas bewarna merah beserta dengan sehelai sampul surat. Puteri menerima bungkusan itu dan memasukkanya ke dalam beg tanganya yang tersendeng di bahu.
“OK Puteri. Lets go now. Dah tak sabar nak lunch ni. Dah lama I tak merasa orang belanja especially you.”, Airiel menjengahkan kepala ke arah Puteri dan menarik tangannya menuju ke kafe.
Kebetulan pada masa itu Miera muncul. Puteri mengajak Miera makan bersama walaupun pada awalnya permintaan itu ditolak. Atas desakan Puteri, Miera menerimanya. Puteri memang bijak mengatur keadaan. Sebolehnya dia tidak mahu hubungannya dengan Airiel menjadi buah mulut pelajar kampus.

***

Puteri menghabiskan malamnya di hadapan komputer. Dia sebolehnya cuba mendalami mengenai tarian salsa. Dia sedaya upaya mendapatkan sebanyak mungkin maklumat untuk performance tariannya. Dia ingin mendalami semuanya agar sebati dengan jiwanya. Baginya biarlah tarian itu menjadi yang terbaik dalam hidupnya. Puteri membaca satu paparan mengenai muzik salsa.

Salsa music is a diverse and predominantly Cuban Caribbean genre that is popular across Latin America and among Latinos abroad that was brought to international fame by Cuban musicians. Salsa incorporates multiple styles and variations; the term can be used to describe most any form of popular Cuban-derived genre, such as chachach√° and Son. Most specifically, however, salsa refers to a particular style developed in the 1960s and '70s by Cuban immigrants to the New York City area, and stylistic descendants like 1980s salsa romantica. The style is now practiced throughout Latin America, and abroad. Salsa's closest relatives are Cuban mambo and the son orchestras of the early 20th century, as well as Latin jazz. The terms Latin jazz and salsa are sometimes used interchangeably; many musicians are considered a part of either, or both, fields, especially performers from prior to the 1970s.[1]
Salsa is essentially Cuban in stylistic origin.[2]. though it also has styles mixed with pop, jazz, rock, and R&B.[3] Salsa is the primary music played at Latin dance clubs and is the "essential pulse of Latin music", according to Ed Morales,[4] while music author Peter Manuel called it the "most popular dance (music) among Puerto Rican and Cuban communities, (and in) Central and South America", and "one of the most dynamic and significant pan-American musical phenomena of the 1970s and 1980s".[5] Modern salsa remains a dance-oriented genre and is closely associated with a style of salsa dancing.

Sejenak menghayati artikel itu, Puteri teringat tentang bingkisan yang diberikan Airel tengah hari tadi. Dia mencari-cari beg tangannya tadi. Kotak kecil dan sekeping sampul dikeluarkan dari dalam begnya.
“Apalah yang Airel berikan kali ni. Seringkali dia memberikan aku bingkisan. Sesak bilik aku dengan bingkisan-bingkisan darinya. Hendak ditolak takut merajuk. Kalau dah merajuk dengan siapa aku nak menari nanti. Hari ini ada kelainan dalam bingkisan hadiahnya. Selalunya dia hanya menghulurkan sekotak hadiah tapi kali ini dia hulurkan hadiah bersama dengan sepucuk surat. Apakah yang dikarangnya dalam surat tu. Jangan jadi khutbah cukuplah… penat aku nak memahaminya nanti.”, Natasha berbicara sendiri membelah perasaan ingin tahunya.
Pembalut hadiah dibukanya perlahan-lahan. Satu persatu kertas itu ditanggalkan. Kelihatan sebuah kotak merah. Kotak itu dibuka Puteri. Kelihatan seutas liontin emas Rafflesia di dalamnya. Berkilau-kilauan dan bersinar menyinari anak matanya. Matanya tertoleh kearah sampul surat yang menjadi tanda tanya sedari tadi. Dia tahu jawapan kepada semua persoalan yang berada di benak mindanya akan terjawab dengan warkah itu. Apalah kesudahan semua ini. Mengapa warkah ini hadir di waktu yang tidak sepatutnya. Apakah yang sedan kau fikirkan Airiel?. Perlahan-lahan Puteri membuka sampul itu. Terkandung warkah usang di dalamnya.



Assalamualaikum Puteri…
Maafkan Airiel andai kehadiran surat ini menganggu Puteri. Tak terdetik di hati Airiel untuk mengganggu Puteri. Puteri jangan kehairanan dengan salam yang Airiel hulurkan. Sebenarnya Airiel dah menganut agama Islam. Sudah lama Airiel ingin bertukar agama. Kehadiran Puteri telah banyak memberikan Airiel dorongan untuk terus belajar mendalami Islam. Bukan kerana Puteri Airiel lakukan semua ni tapi kerana Airel ada kesungguhan untuk berubah. Bagi Airiel tiada agama seperti terumbang dilaut derita dan kerana itulah Airiel memilih Islam sebagai jalan hidup Airiel. Airiel nampak sebuah ketenangan disebaliknya.

Puteri, Airiel nak mengungkap satu rasa yang telah lama terbuka di sanubari ni. Sebenarnya Airiel sudah mula mencintai Puteri sejak kali pertama kita berjumpa. Puteri telah menambat perasaan Airiel. Maafkan Airiel jika pengakuan ini menyakiti hati Puteri. Makin Airiel kenali Puteri semakin Airiel menyayangi Puteri. Jika boleh Airiel tak ingin melepaskan Puteri dari pelukan Airiel. Setiap kali kita berpasangan saat menari, Airiel dapat rasakan bahang cinta Airiel pada Puteri kian membuak. Airiel sudah tidak sanggup menafikan perasaan itu lagi.

Puteri, Segalanya keputusan di tangan Puteri. Airiel hadiahkan seutas liontin buat Puteri beserta dengan warkah ini. Airiel harap Puteri akan sentiasa memakainya di leher jinjang Puteri itu. Airiel membayangkan kemanisan wajah Puteri memakai liontin itu saat Airiel membelinya. Liontin itu Airiel hadiahkan khas buat Puteri. Puteri tak akan dapat mencari pendua kepada liontin itu di mana-mana pun kerana liontin itu cuma ada satu sahaja salinannya. Ia hanya ada pada Puteri. Liontin itu lambang cinta Airiel pada Puteri. Lambang cinta yang satu.

Puteri, Seandainya cinta Airiel ditolak Airiel mohon jangan dibuang liontin itu. biarlah liontin itu kekal di leher jinjangmu. Airiel akan sentiasa menunggu kehadiran Puteri dalam hidup Airiel sampai akhir hayat Airiel. Tahun ni tahun terakhir Airiel belajar. Selepas ni Airiel akan terbang ke Jepun melanjutkan pelajaran kat sana. Airiel mohon kita tetap jadi kawan walaupun apa keputusan yang Puteri putuskan.
Salam sayang buat puteri hatiku. Semoga harimu berlalu dengan indah setiap hari. Doaku akan mengiringi tiap langkahmu sayang. Semoga hidupmu bahagia dengan siapa pun pilihan hatimu. Kulukiskan sebuah puisi buatmu...


Namamu Di Hatiku Puteri…

Bayu malam yang menyapa lembut dipipiku
Purnama yang mengintai seri diwajahku
Bagaikan turut berlagu seiring irama dihatiku
Irama asyik bila terkenangkanmu…


Saat kulepaskan keluhan yang bertahta dihati
Bayu bagaikan turut tertahan
seperti nafasku saat kau merenungku…

deruan ombak yang gemersik berbisik ditelingaku
lambaian dedaun yang meriah mengusik pandanganku
bagaikan turut mengalunkan seiring nada dijiwaku
nada pesona bila membayangkanmu…

saat terukir senyuman menguntum dibibir
ombak bagaikan turut gelora
seperti perasaanku saat kau mengodaku…

untaian bicaramu bagaikan tali melingkari jiwaku
imbasan wajahmu bagaikan bayangan yang mengekoriku
bagaimana mungkin kupergi mahupun berlari
kerana namamu telah pun terpahat di hatiku…

Gelora ombok besar melanda pantai hati Puteri. Cinta mengetuk-getuk pintu hatinya. Menggamit dia melepaskan perasaan resah untuk bercinta. Dicapainya keyboard komputer. Puteri mula menaip dan meneruskan tulisannya hingga ke lewat malam itu. Dia benar-benar terkejut dengan apa yang dicoretkan Airiel. Hatinya dirundung rasa bersalah. Bak kata pepatah “ditelan mati emak, diluah mati bapak”.
“Airiel, I ada sesuatu untuk you. I balik dulu. Jumpa kat kelas tarian malam nanti. Assalamualaikum.”, Puteri berbicara sambil melangkahkan kaki beredar dari Airiel. Dia sebolehnya tidak mahu menyakitkan hati Airiel.
Selepas susuk tubuh Puteri menghilang disebalik blok-blok bangunan kampus, Airiel mendapatkan keretanya yang terletak di parkir. Enjin kereta dihidupkan dan kemudiannya kereta Airiel memecut laju menuju ke rumah. Kata-kata Natasha bermain di benak fikirnya. Emosi Airiel terganggu. Dia merasa tertekan kerana kata-kata Natasha itu membunuh hatinya tanpa sedar. Dia hidup sekadar dalam pura-pura.


Waalaikumussalam Airiel,
Terima kasih kerana hadiahkan saya liontin itu. Cantik sangat Airiel. Saya tak layak memiliki liontin itu Airiel. Liontin itu tidak padan dengan gadis seperti saya. Walau apapun saya tetap terima liontin itu untuk awak. Terima kasih sekali lagi Airiel.
Saya betul-betul terkejut awak dah bergelar muslimat sekarang. Saya belum tahu nama Islam awak lagi. Apa agaknya nama Islam awak Airiel?. Bila awak nak beritahu saya?.
Airiel, maafkan saya terlebih dahulu jika kata-kata saya akan mengguris hati awak. Saya tidak dapat menerima cinta awak yang tulus itu Airiel. Saya tidak seperti apa yang awak impikan Airiel. Saya tidak layak untuk bergandingan di sisi awak. Terlalu banyak kekurangan dalam diri ini yang belum awak ketahui. Seandainya awak tahu mungkin dari awal awak akan membuang cinta awak pada saya jauh-jauh.

Airiel, Saya anggap cinta awak itu terlalu suci. awak carilah insan lain yang lebih sempurna daripada saya Airiel. Saya tidak mampu untuk membimbing awak sedangkan diri saya masih terumbang-ambing. Serahkanlah cinta awak pada insan yang benar-benar tulus mencintai awak.
Airiel, Puteri doakan awak akan berjaya menamatkan pelajaran awak dan melanjutkan pelajaran ke Jepun. Saya doakan impian awak itu tercapai. Semoga Allah Yang Maha Esa melindungi awak setiap masa. Maafkan saya kerana menolak keikhlasan cinta awak. Sememangnya saya tidak layak mendekati hati suci awak itu Airiel.
Semoga awak berbahagia selalu. Kita akan tetap menjadi teman selamanya. Jaga diri awak Airiel.
Assalamualaikum

Puisi untuk awak Airiel,
If one day you feel like crying
Call me
I don't promise to make you laugh
But I can cry with you


If one day you have a problem
Call me
I don't promise to give you a solution
But you can share with me

If one day you want to walk away
Don' be afraid
Call me
I don't promise to ask you to stop
But I can walk together with you

If one day you don't want to listen to anyone
Call me
I promise to be there for you
And I promise to be quiet

But if one day
You call me
And there is no answer
Come fast to see me
Perhaps I need you
Or
Maybe perhaps I'm not
Around anymore!!

***
PART 3 : BAB 2
Kelihangan satu keluhan berat dari perasaan
Pengharapan andai tiada balasan boleh mengikat kematian
Andai hakikat perasaan bukan bersama
Realiti mungkin yang pertama.


Kelas tarian akan bermula sebentar lagi namun kelibat Airiel masih tidak kelihatan. Sudah berkali-kali Puteri menghubungi telefon bimbitnya namun tiada sebarang jawapan malah panggilan tidak disambungkan. Puteri mula risau seandainya ada sesuatu terjadi kepada Airiel. Sebelum ini, Airiel tidak pernah lewat ke kelas tarian.
“Airiel, where are you?. Picked up your phone please. Everyone waiting for you. Why are you so late?.” Puteri bercakap melalu peti mel simpanan suara Airiel. Wajah Puteri kelihatan pucat dan kerisauan. Dia terlalu bimbang sesuatu terjadi kepada Airiel.
OK..semua bangun. Mari kita mulakan latihan.”, colographer tarian memanggil semua ahli bersedia untuk latihan.
Latihan tarian dimulakan tanpa Airiel. Belum pun sampai setengah jam latihan bermula, satu kelas dikejutkan dengan bunyi ketukan pintu. Seorang lelaki berbaju kemeja kemas beserta kot menghampiri pintu bilik tarian.
“Hello, it is where Puteri dance?. Can I talk something to she?.” Lelaki separuh umur ini fasih berbahasa Inggeris. Dia kelihatan bukan seperti orang Malaysia.
“Yes. I am.”, Puteri menjawab spontan.
“Can we discuss outside.”, ujar lelaki itu.
“Sure u can sir.”, Puteri membalasnya.
Puteri dan lelaki itu beredar meninggalkan rakan-rakan tarian yang lain. Mereka menuruni tangga menjauhi bilik tarian. Puteri berjalan mengikuti lelaki itu menuju ke keretanya yang di parkir di bawah bangunan studio tarian.
“Awak Puteri?, soalan itu diajukan kepada Puteri. Ternyata lelaki ini boleh berbicara fasih dalam bahasa Melayu.
“Ye saya Puteri. Kenapa encik nak berjumpa dengan saya?. Ada apa-apa hal yang saya boleh bantu?.” Puteri mengiakan soalan sebentar tadi.
“Saya ada satu perkara nak beritahu awak. Semuanya berkenaan dengan Airiel anak saya.”, percakapan lelaki itu terhenti disitu. Darah Puteri menyirap laju bagaikan paip yang kebocoran.
Lelaki itu kembali menyambung bicaranya. Dia seolah-olah mencari kekuatan untuk bersuara.
“Puteri, untuk pengetahuan awak Airiel baru saja meninggalkan dunia ni sebentar tadi. Dia terlibat dalam kemalangan jalan raya sewaktu dalam perjalanan ke studio tarian. Kereta yang dipandunya bertembung dengan treler minyak mentah. Airiel meninggal di tempat kejadian. Tubuhnya hangus terbakar.”, sebak dada orang tua itu. Bicaranya terhenti lagi.
“Puteri, uncle kat sini nak sampaikan sesuatu kepada Puteri. Airiel wasiatkan sesuatu untuk Puteri dan bersama ni uncle serahkan kotak miliknya yang disimpan penuh rahsia. Uncle tak pernah membukanya sehinggalah ke saat dia meninggalkan uncle. Uncle harap Puteri tabah menghadapi semua suratan dan ketentuan ilahi. Walau apapun yang terjadi Airiel takkan kembali bersama kita. Jika Airiel ada di sini dia tentu tidak mahu melihat kesedihan Puteri. Puteri datanglah ke rumah uncle esok. Uncle nak sempurnakan pengebumian mayat arwah di kubur Islam berhampiran kediaman uncle. Puteri tak perlu hairan, uncle sekeluarga telah memeluk Islam bersama-sama dengan bimbingan Airiel. Cuma itu sahaja kenangan paling manis Airiel tinggalkan untuk uncle dan keluarga. Uncle minta diri dahulu. Assalamualaikum Puteri”, lelaki itu beredar dan memasuki keretanya. Air jernih menitis membasihi pipi gebu lelaki itu. Anak lelaki tunggalnya telah pergi dulu tinggalkan dia.
Bersama-sama dengan itu air mata Puteri tidak henti-henti mengalir. Hidupnya terasa bengkang bengkok. Kaki dan tangannya longlai tak bermaya hinggakan untuk melangkah pun Puteri tak mampu. Tersisip ditangannya satu sampul surat besar dengan satu kotak rahsia. Berita pemergian Airiel yang menyayat hati membuatkan jantung Puteri bagai luruh ke bumi. Terasa dirinya bersalah kerana menolak cinta Airiel. Mungkin kerana dia tahu ajalnya bakal tiba kerana itulah dia melangsaikan cintanya. Puteri semakin lemah memikirkan Airiel yang telah pergi. Dia terjelupuk ke dinding bangunan. Segalanya berderai dalam sehari. Persahabatan dan impiannya hancur ditelan masa.

***

Mata Puteri kelihatan cengkung dan tak bermaya. Dia kelihatan terlalu lemah. Kematian Airiel benar-benar menguji kekuatan Puteri. Selesai seusai bacaan talkin diiringi yasin semua hadirin yang hadir di tanah perkuburan kian lenyap. Cuma yang tinggal kini hanya Puteri dan ibu Airiel. Keduanya meratapi pemergian Airiel. Puteri meneruskan ratapannya di pusara Airiel dengan bacaan Yasin berselang air mata. Tanpa Puteri sedari tangan lembut ibu Airiel memegang bahunya.
“Puteri, jangan diratapi insan yang telah pergi. Dia tetap tidak akan kembali bersama kita lagi. Maafkan segala dosa-dosa dia pada Puteri dan halalkan apa yang pernah diberi. Tabahkan hatimu nak. Aunty balik dulu. Assalamualaikum Puteri. Jangan bersedih lagi anakku.”, tangan dibahu dilepaskan perlahan-lahan. Puteri merangkul tangannya bersalaman dan mencium jari jemarinya. Sesisip bayu kelibat aunty hilang dipandangan. Kini tinggallah Puteri keseorangan.
“Airiel, kenapa awak pergi dalam keadaan begini?. Kenapa Airiel…Kenapa?. Kenapa awak mungkiri janji yang awak paterikan pada saya Airiel?. Kenapa awak mesti pergi?.” Natasha mula berhujah sendiri dengan pusara Airiel. Tangannya sedari tadi tidak henti menggenggam liontin yang diberikan oleh Airiel sebelum semua ini terjadi.

***

Wajah muram Puteri masih kelihatan. Dipandangnya kotak milik Airiel di meja. Terasa berat tangannya untuk membuka apatah lagi untuk melihat isinya. Puteri meringankan tangannya mencapai bungkusan itu dan kotak milik Airiel dan dibawanya ke katil. Kotak itu ditenung berulang kali silih berganti. Akhirnya Puteri membukanya jua. Biarlah semua rahsia terkunci di sini selepas ini.
Kotak milik Airiel dirapatkan keribanya. Perlahan-lahan kuncinya dibuka dengan seribu kesedihan yang menjalar. Isi kotak itu begitu mengejutkan Puteri. Ketabahannya benar-benar tergugat. Tidak pernah dia menyangka begitu dalam cinta Airiel padanya. Kotak itu menyimpan sejuta kenangan Airiel bersama Puteri. Apa sahaja yang dilakukan Airiel bersama Puteri, dia akan menyimpannya di kotak itu. Kotak itu menyimpan kenangan kesedihan Airiel kerana ketidaksampaian cintanya. Gambar-gambar Puteri sepanjang mereka menjadi pasangan tarian dan ketika keluar berjalan-jalan semua tersimpan di situ. Ada saja kata yang terungkap di belakang setiap gambar yang menyatakan cintanya pada Puteri. Tiket-tiket wayang dan apa sahaja yang dilakukan bersama Puteri terkandung di dalamnya. Jiwa Puteri dibelasah rasa bersalah dan diburu kenangan sudah. Setelah melihat setiap inci kotak itu serta isinya, Puteri menutupnya perlahan-lahan. Kotak itu kembali diletakkan di atas meja.
Puteri mencapai sampul surat besar yang diberikan bersama-sama kotak milik Airiel. Perlahan-lahan Puteri membuka sampul surat bergam itu. Satu persatu kandungannya diteliti. Airiel meninggalkan Puteri sejumlah besar wang insuran melalui polisi insurannya yang diletakkan Puteri sebagai penerima. Terkejut besar Puteri. Sekali lagi Airiel memberikan dia kejutan besar.
“Airiel, apa yang awak fikirkan. Mengapa awak bebankan jiwa saya dengan penyesalan. Untuk apa saya simpan wang ini?. Semua ini tidak terbanding dengan kehadiran awak Airiel. Wang RM100,000 tidak akan mengembalikan awak pada saya Airiel.”, Puteri bermonolog dengan kelukaannnya.
Isi sampul itu diteliti lagi. Kali ini Puteri meneliti surat daripada Jabatan Agama Islam yang menyatakan pengesahan Airiel memeluk Islam. Tertera di atas kertas itu nama Islam Airiel. Muhammad Airiel Haqziq. Nama yang selalu Puteri berikan pada Airiel. Ternyata Airiel benar-benar menghargai tiap kata yang disuarakan Puteri.
Kandungan terakhir sampul itu ialah sepucuk surat. Diatasnya tertera nama Puteri. Surat Airiel untuk Puteri yang tak pernah mendiami lubuk hatinya. Surat terakhir yang diterima Puteri daripada Airiel. Surat penamat yang menyempitkan perasaan Puteri. Surat yang menjadi bukti cinta sejati Airiel Pada Puteri.

Assalamualaikum Puteriku,
Maafkan aku kira warkah ini kembali mengganggu hidupmu. Aku Cuma ingin berikan kau penjelasan sayang. Walaupun cinta suci ku kau ketepikan tetapi keputusanmu ku terima sayang. Sememangnya tiada paksaan dalam percintaan. Mungkin tiada jodoh antara kita.
Puteriku sayang,
Saat kau baca tulisanku ini aku sudah tidak berpijak di bumi Tuhan lagi. Mungkin telah jauh di langit Tuhan. Semua yang terjadi bukan inginku dan bukan rancangku. Seandainya aku pergi, ku mohon dirimu tabah sayang. Walau kita tak bersama dirimu sentiasa dihatiku sampai akhir hayat dan pada saat kematianku nanti akan ku sebut namamu bersama kalimat Allah.
Puteri impianku,
Sampul yang kau pegang sekarang mengandungi sesuatu buatmu dan kotak milikku itu sebuah impian yang ku simpan. Puteri, kau telah meninggalkan kenangan manis dalam hidup aku. Tiada lagi kenangan yang terindah selain seindah kenangan bersamamu. Walau aku tak mampu menjejaki hatimu tapi aku tetapi merasai panas cintamu sayang. Masih ingat lagi semua gambar-gambar milikmu itu ku tangkap sebagai kenangan kita. Simpanlah sayang dan pandanglah tiap kali kau mengingati aku. Telah ku coretkan kata di sebalik foto-foto ungu itu.

Puteri, Perjalanan hidupmu masih panjang. Telah aku sediakan sebuah harta bagi mengejar impianmu. Ku tinggalkan padamu insuran nyawa berharga RM 100,000 untuk kau gunakan menjalani kehidupanmu. Aku tidak mahu melihat dirimu kesusahan setiadanya aku di sisimu. Semua ini telah kurancangkan sejak dari awal perkenalan kita. Biarpun cintaku kau tolak semua ini tetap akan tertunai sayang. Ku harap kau terima tanpa pelbagai soalan. Semua yang aku lakukan hanya untuk kebahagiaan dirmu sayang.

Sayang, Tiada apa lagi yang mampu aku coretkan padamu. Aku memohon diri untuk pergi menemuiyang abadi. Doakan ku di sana. Pesanku sayang, jangan kau lupakan aku dan jangan kau lupakan sedekahkan padaku seusai bacaan Yasin setiap kali kau akhiri tuntutan ilahi. Ku sertakan puisi-puisi rinduku padamu sayang.
Salam sayang buat puteriku yang terindah. Sentiasa mencintaimu selamanya.


Muhammad Airiel Haqziq

Kehadiranmu

lautan kematian ombak
tenang pantai tiada terusik
begitu tasik hatiku
sejak kehadiranmu

hatiku dipenuhi kerinduan
jiwaku diisi kegembiraan
diriku berlagu riang
walaupun dibelenggu keresahan

ketahuilah...
hadirmu
memberi sejuta makna dalam hidupku
kau berikan cahaya tika
diriku dalam kegelapan
kau beri kekuatan
tika aku diuji dengan dugaan
saat ku kehilangan keyakinan
kau nyalakan obor pengharapan
mekar dan tidak pernah layu

ketahuilah...
dirimu membuatkan
hatiku mekar dan mewangi
seperti sekuntum bunga di tasik
madu
yang tidak akan layu
ibarat asyiknya sungai yang mengalir
memberi sumber kepada hidupan

tiada kata
yang dapat kugambarkan
betapa
aku hargai
kehadiranmu
doa khudus aku panjatkan
semoga dirahmati
perhubungan ini.
Sedetik Buat Kita
Sayang…
Andai saat ini ilahi memanggilku
kembali,
Ku harap kau tabah menghadapi,
Detik-detik dan liku hidup ini,

Kerana…
Aku tak mungkin lagi berada di sisimu,
Aku tak lagi dapat mengusap wajah
manjamu itu,,
Tak mungkin aku mampu lagi menggapai
tanganmu,
Apatah lagi untuk aku mencarik hatimu
dengan..
Tinta-tinta kerinduan,
Warkah-warkah kasih sayang,,
Irama-irama kesyahduan,
Bait-bait puisi riang,
Dan baris-baris kenangan yang pernah
kita simpulkan…..

Sayang…..
Andai saat ini saat terakhir aku di
sisimu…
Izinkan aku tatapi tiap lirik wajahmu
Izinkan aku mencuit senyum manja,
Izinkan aku selami hatimu
Izinkan aku padamkam luka di jiwamu,
Biarkan sisa hidup ini dengan ku tabur
sedetik bahagia
agar…
Kau takkan mudah melupakan aku.
Kau tak mudah tinggalkan cintaku,
Tak mudah kau usir rindu yang
bertandang saat ini,
Biar ia menjadi sejarah yang tak
mungkin kau lupa
Cukuplah sehingga kau belum
berpunyai…..

Sayang….
Andai masa sudah mengakhiri,
Andai saat yang dinanti tiba di hati..
Ku harap kau rela membiarkan ku pergi..
Ku harap kau dicucuri rahmat dari
ilahi,
Sentiasa bahagia dan hidup ceria,
Akan ku lihat kau dari jauh
Jangan lupakan aku biarpun kau dah
berpengganti..
Hulurkan doamu padaku tiap malam agar
aku bisa mendengar lagi
Suara merdumu,
Hadiahkanku bacaan yasin dan doa
setiap kali kau akhiri tututan mu
sayang…….



PART 3 : BAB 3
Di mana letak surga itu, biar kugantikan
Tempatmu denganku, adakah tangga surga
Biar ku temukan untuk bersamamu

Sejak pemergian Airiel hidup Puteri menjadi sunyi. Dia sentiasa murung dan lebih banyak mengurung dirinya di dalam bilik. Pemergiaan Airiel benar-benar membuatkan luka di hatinya berdarah. Tidak pernah dia menyangka akan ada lagi gerimis di matanya setelah luka-luka lama Puteri tinggalkan.
Dunia tarian yang menjadi impian Puteri dan Airiel telah Puteri tinggalkan jauh ke belakang. Studio tarian tempat perkenalan dan penyambung nadi persahabatan mereka terasa sunyi. Tiada lagi keriuhan senda gurau dan ucapan ketawa bisikan Airiel untuk Puteri. Tiada lagi untaian bunga mewarnai harum kemboja angkasa di bilik studio tarian itu. Hilaian kemesraan kian layu tanpa kehadiran Airiel. Rindu yang sentiasa bertamu di hati Airiel tidak lagi terhambur untuk Puteri. Kini baru Puteri sedari Airiel begitu bererti dalam dirinya. Bukan Puteri tidak mencintai Airiel tetapi tersirat dan tersurat pelbagai sebab yang menjadikan penolakannya itu.
“Airiel, kini hanya bayangmu yang menyentuh hatiku menemani sepi. Semua cinta yang kau hulurkan telah pergi dan tinggalkan diriku dalam kelukaan dan sendiri. Waktu dan masa terus berjalan dan meninggalkan perit di hatiku. Airiel, sewaktu ada mu aku buta, ketika tiadamu aku rindu huluran cahaya. Dulu kau seperti matahari dan tetap bercahaya walaupun malam menjelma cahaya kau pada bulan tetap menerangi hidupku walau kekadang gerhana terjadi tetapi akhirnya akan kembali juga kecerahan.”, Puteri mengimbau kenangan silam ketika bersama Airiel dan kerinduannya pada Airiel jelas kelihatan.
Puteri berjalan ke arah almari untuk mendapatkan sesuatu. Tangannya meraba-raba perut almari mencari kotak kenangan milik Airiel. Puteri kembali ke katil dan bersila sambil erat memeluk kotak itu. Perlahan-lahan kotak dibuka. Puteri menyingkap kenangan disebalik foto-foto keriangan masa bersama Airiel dulu. Baginya kini hanya foto-foto itu mampu membuatnya tersenyum.
“Airiel, cuba awak lihat foto-foto kita, semua ini mengungkap kenangan terindah antara kita. Senyuman di wajah awak sungguh indah sekali. Manis dan sentiasa bersahaja. Saya rindukan semua kenangan itu. Airiel, saya sayangkan awak..”, Puteri berbicara seorang diri dengan harapan Airiel mendengarnya.
Terimbau lagi kenangan silam bersama Aireil.
“Airiel..Airel saya ada sesuatu nak bacakan pada awak,”, Puteri menjerit kecil memanggil-manggil nama Airiel.
“Puteri. Apa yag awak nak bacakan untuk saya?. Awak nak baca Yasin ke Puteri?. Hehehehe” Airiel menjengahkan kepalanya ke luar pintu bilik persalinan di studio sambil tertawa mengusik.
“Yelah nak bacakan yasin untuk arwah awak. Awak ni kan Airiel kalau tak menyakat saya satu hari tak sempurna hidup awak. Saya nak bacakan awak puisi saya tulis semalam. Nak dengar tak?.”, Puteri menyambung seloroh Airiel.
“Mestilah nak sayang.”, Airiel menjawab dengan raut wajah gembira.
“Dengar ok.”, Puteri membisik ke telinga Puteri.

Lukisan Wajahmu
saat aku menatap lukisan wajahmu...
yang mewah dengan senyuman
yang sarat dengan pandangan
yang indah dengan renungan kasih dan sayang
aku kehilangan diriku...


aku tidak pernah puas menatapmu
seperti hatiku yang tak pernah puas menyayangimu
seperti diriku yang tak pernah puas merinduimu seperti bibirku yang tidak puas menyebut namamu
aku bagai milikmu...



bila datangnya pagi yang cerah
secerah wajahmu memancarkan keriangan menyinarkan harapan memalsukan kedukaan
aku terasa akulah insan paling bertuah insan punya anugerah
berdampingan denganmu satu yang indah bukan mudah
bila datang pula malam yang berbintang indah , cantik dan gah
berkemilauan seperti sinar matamu ketika menatapku
terasa merona merah dan hangat wajahku
aku termalu..terusik naluri halusku...


begitulah sayang...
saat ku menatap lukisan wajahmu
sepertinya kau di hadapanku
mengotakan impian kita untuk bersatu
dalam mahligai rindu...

Kenangan itu mengusik kalbu Puteri. Air jernih tersia di kelopak mata tak dapat tertadah lagi. Mengungkap kenangan persahabtan dengan Airiel membuatkan Puteri bersedih dan kecewa. Sedih kerana kehilangannya dan kecewa kerana terpaksa kehilangannya di dalam tragis.
Ketiadaan Airiel membuatkan Puteri mengambil keputusan meninggalkan bidang tarian. Terlalu banyak kenangan bersama Airiel yang terungkap bersama tarian. Puteri tidak sanggup berhadapan dengan kenangan-kenangan itu dan takut mengakui kerana dia Airiel menjadi korban.
Kematian Airiel membuatkan Puteri tidak henti-henti menyalahkan dirinya sendiri. Ada sahaja yang dikaitkan dengan dirinya apabila soal Airiel disebut. Jika diikutkan hati mahu sahaja Puteri menggantikan tempat Airiel. Takdir suratan seringkali Puteri ketepikan dalam pendirian. Tiap kali berbicara, hatinya hanya mengikut kata perasaan.
Begitu cinta Airiel ditolak, cinta-cinta lain yang menghampirinya turut ditolak. Puteri rela membiarkan dirinya diselubungi sunyi daripada ada yang menjadi mangsa nasib malangnya. Puteri sebolehnya tidak mahu pisang berbuah dua kali. Dia tidak mahu perkara yang terjadi kepada Airiel berlaku lagi. Puteri sudah tidak sanggup menghadapi malam-malam suram bersama impian dan kenangan Airiel. Hatinya dilambung kesayuan yang memedihkan. Kalau tidak kerana Airiel pun Puteri ada sebab lalin. Puteri tidak mahu luka lama menggores hatinya semula. Dia bimbang bekam akan pecah dan menjadi nanah.

MELANKOLIK CINTA (Ekspansi daripada cerpen kepada novel melalui teori intertekstualiti) 2

PART 2 : BAB 1
Meniti keremajaan, menaruh harapan
Membuktikan impian dengan cinta dan kepalsuan
Mematikankan angan dengan sandiwara angan-angan

Ain gadis comel bertubuh kecil. Aksinya sentiasa menjadi tumpuan pelajar di sekolah. Dia benar-benar aktif hinggakan kesalahan yang dilakukan tidak diberikan tindakan dan hukuman. Bermula dari sekolah rendah dia sentiasa melibatkan diri secara aktif dan memberikan sepenuh komitmen pada acara sukan dan aktif dalam kadet. Masanya banyak terluang dengan aktiviti itu hinggakan masa belajarnya sendiri terabai. Apa pun dia tetap bijak menyelesaikan masalah itu.
Ain digilai jejaka di sekolahnya. Boleh dikatakan setiap hari ada saja surat layang yang terutus di meja studynya. Melambak hinggakan dia seringkali luak dan bosan. Kadang-kadang bukan saja surat malah ada yang mengirim bunga dan coklat untuknya. Rasa serba salah pun ada juga menghantui dirinya. Bukan sekadar itu, dia juga dicemburui rakan sekelas yang tidak sekufu dengannya. Mana tak nya hari-hari ada saja barang dan hadiah untuknya.
Suatu masa…
“Hye cute. Nak kenal awak boleh ke?. Nama awak Ain kan?. Atlet terbaik sekolah.” sapa seorang pelajar lelaki.
“Eee..yerk..pehal awak nie. Tetiba emo ngan saya nie kenapa?. Tangkap lentok pulak dia.” Ain membalas.
“Arghh..memang betul cakap budak-budak laki. Awak ni memang kerek lah. Ntah apa-apa ntah. Perasan giler. Macam lah saya syok sangat kat awak tu. Saya just nak kawan-kawan jew. Awak kew saya yang emo sekarang ni?, paku buah keras dipalingkan semula kepada Ain.
“Ahh..malu aku. Pipi pun dah merah gila macam ada sekati blusher. Nampaknya seperti ada gaya perang dunia ketiga nak terjadi. Bom nuklear dah nak meletup nampaknya. Saja je jantan ni cari pasal. Nak kena agaknya dia ni. Takpe-takpe, dia belum kenal siapa lagi Ain,” Ain bermonolog sendirian dengan senyum sinis dan pipi yang kemerahan.
“Apasal awak ni?. Dah takde masalah nak cari masalah ke?. Jangan nak bermelankolik kat sini. Tak da masa saya nak layan orang macam awak ni. Tak tahu menghargai wanita.” Ain melempiaskan kemarahannya bernada berapi.
“Tak ada apa-apa pasal. Saja nak mengganggu hidup awak. Tak boleh kew supergirl?, lelaki itu manyambung bicaranya.
“Haha..ntah kenapalah si mangkuk ayun ni yang aku ganggu pulak.” getus hati jejaka itu. Dia mula berkonflik dengan dirinya sendiri.
“Ntah apa-apa lah awak nie. Pelik betul. Tiba-tiba datang jumpa nak kenal. Tak ada angin tak ada ribut pulak tu. Buang tebiat ke?.” angin perbalahan mula menyirap terselit pada ucapan Ain.
“Awak. Awak. Awak nie selalu jew buat first impress sendiri. Cuba le positive think sikit. Jangan asyik menilai orang je. Saya Haikal. Muhammad Haikal Hakimi. Salam perkenalan. Awak Ain kan?. Gembira dapat berkenalan dengan awak.” pemuda bergelar Haikal itu terus menyambung celoteh.
“Perghh…dah la. Tak kuasa saya nak terus layan awak Encik Muhammad Haikal Hakimi. Saya nak kena pergi latihan nie. Nanti terlewat pulak. Saya pergi dulu ye. Bye…”, Ain menyambut perbualan itu dengan nada sinis yang berbaur kebencian lagi.
Seraya dengan melabuhkan kata-kata itu Ain melangkahkan kaki menjauhi pemuda itu dan terus masuk ke padang sambil memohon maaf atas kelewatannya. Terdetik di hati Ain kerana pemuda itu dia terlambat menjalani latihan, malah dia turut didenda berlari seratus kali mengelilingi padang.
“Aduhai…apalah nasib aku hari ini. Malang betul. Terpaksa aku habiskan seratus pusingan larian. Datang lah lambat lagi. Sapalah suruh aku layan mamat skema tu tadi. Tak fasal-fasal aku kena lagi dengan coach. Dah nak lembut lutut aku ni berlari. Malu aku. Kawan-kawan atlet semua sedang ketawakan aku. Aku benci diketawakan kawan-kawan terutamanya si Aisya dan Sarah tu. Habislah kedudukan aku sebagai atlet berdisiplin tercalar hari ni. Ini semua gara-gara lelaki tu. Siaplah kau nanti aku kerjakan,” Ain bermonolog sepi dengan dirinya. Hatinya ternyata baran dengan denda yang dikenakan ke atasnya itu. Apa tidaknya, dia didenda kerana seorang lelaki.

***
Hari baru Ain bermula lagi. Pagi yang indah dimulai dengan alunan lagu Lost and Found nyanyian Alyson Stoner yang diminatinya. Sejak awal pagi lagu itu berkumandang mengegarkan ruang biliknya hinggakan kadang-kadang Mama selalu memarahi Ain kerana kenakalannya itu. Suara lembut Ain mula bergema memenuhi pelusuk bilik. Pekikan dan suara Mama di bawah semakin lantang kedengaran.l

This is my world
four walls and a view
I stare at the ceiling
Chasing these feelings
around in my head
I'm so confused
constantly wishing
for what I've been missing
in my life
I learn to be strong
when the walls are crumbling
all around my heart

You might say I feel lost and found
You might say I'm all turned around
this is the first time that I know who I am
Cause now my feet are on solid ground
before I didn't know up from down
It won't be long 'till I find
were I'm goin' now

I must confess
I was a mess
I tried not to show it
didn't want them to know it
Cause everyone has
their own flaws(?) to bear
and mine is still waiting
for everything to
fall back into place
But I learned to be strong
When the rain is falling
all around my heart

You might say I feel lost and found
You might say I'm all turned around
this is the first time that I know who I am
Cause now my feet are on solid ground
before I didn't know up from down
Thanks to love, I know were I'm going now

You might say I feel lost and found
You might say I'm all turned around
this is the first time that I know who I am
Cause now my feet are on solid ground
before I didn't know up from down
It won't be long 'till I find
were I'm goin' now

Don't look back
Learn from the past
Livin' for now is what keeps me going
don't look back but hold the memories
I can do this
I must do this

This is my world
A much better view
I feel myself growing
without even knowing
what lies ahead
(what lies ahead)
but who really knows
I'll just embrace it
with love, I can face it

You might say I feel lost and found
You might say I'm all turned around
this is the first time that I know who I am
Cause now my feet are on solid ground
before I didn't know up from down
Thanks to love, I know were I'm going now

You might say I feel lost and found
You might say I'm all turned around
this is the first time that I know who I am
Cause now my feet are on solid ground
before I didn't know up from down
Thanks to love, I know were I'm going now

I know were I'm going now
I know were I'm going now
I know were I'm going now

Kedengaran diluar bilik pintu diketuk oleh Mama. Ketukan dipintu tidak dihiraukan oleh Ain. Dia senggaja membiarkan Mamanya membuka sendiri helai pintu itu. Dia tahu kehadiran Mamanya akan mengundang leteran panjang yang bernada ekspansi dan personafikasi.

“Assalamualaikum anak Mama. Kenapa dengan Ain ni sayang. Dari semalam Mama tengok bad mood je. Makan pun tidak dan asyik terperap je kat bilik. Ada apa-apa yang tak kena ke kat sekolah semalam?. Balik dari sekolah semalam mama tengok masam jew muka tu macam tikus mondok dah tu pulak terkurung je kat dalam bilik ni. Agaknya dalam bilik ni ada aura kut. Senyum sikit sayang.” Mama memulakan bicara dengan seloroh dan berlelucon dengan Ain. Mama ketawa sendirian.

“Waalaikumussalam Mama. Tak ada apa-apalah Mama. Kalau cerita pun Mama mana faham jiwa Ain. Ain kan remaja lagi sedangkan Mama dah berusia. Mama takkan faham Ainlah.” Ain menyambung perbicaraan dengan Mama. Dia menjawab sekadar hendak tak hendak sahaja. Menjawab sekadar acuh tak acuh.

“Ermm…Mama memang dah berusia tapi jiwa Mama remaja lagi tau. Kalau Ain ada apa-apa masalah kongsilah dengan Mama, nanti tak lah stress kepala awak tu. Ceritalah kat Mama ok.” Mama mengukir senyuman beserta jawapan.

“Yelah…yelah. Ain cerita kat Mama. Sibuk je Mama nak tahu pulak. He..he..he.. Macam ni mama, semalam Ain kena denda dengan coach. Ain kena lari seratus kali pusing padang. Kaki ain ni dah lembik dah ni. Nak berjalan pun dah tak larat ni kan pulak nak makan. Mana Ain ada selera Mama.” Ain menundukkan kepalnya ke lantai sambil bercerita. Kelihatan ada manik-manik jernih dikelopak matanya.
“Let me guess, Ain lambat disebabkan seorang budak lelaki kan?.” Mama melambungkan pertanyaan.
“Arr..macam mana Mama tahu. Kalau dah tahu kenapa Mama tanya lagi kat Ain. Mama nie…” muka Ain kelihatan terkejut, merah padam dan geram dengan keletah Mamanya.
“Tengok muka Ain pun Mama dah dapat baca dah. Mama ni kan Mama Ain. Mesti le Mama kenal siapa anak Mama. Baik buruk dia and semualah.” Mama kembali menyambung celoteh. Kali ini Mama menyendol-yendol bahu Ain.

“Ada-ada jelah Mama ni. Mana Mama tahu nie. Beritahu lah Ain. Please Mama. Tell me how u know it.” Natasha merayu pada Mama.
Ok..ok..im gotta tell you my dear. Mama ada surat untuk Ain. Nama pengirim tu Muhammad Haikal Hakimi and that’s why Mama guess dia yang buat Ain ada masalah.” Mama memandang Ain dan menghulurkan sepucuk surat. Seraya dengan itu mama menepuk-nepuk bahu Ain dan beredar keluar dari biliknya. Daun pintu yang sedari tadi terkopak ditarik Mama. Kamar Ain kembali sunyi. Tiada lagi hiruk pikuk dan hingar bingar bunyi melodi metafora.

“Thanks Mama. Sayang Mama.” Ain menjerit kepada Mama.

Ain membuka bucu sampul itu dengan penuh pertanyaan dan persoalan. Hatinya dirundung rasa geram yang tak sudah dan rasa ingin tahu kian membuak. Dua helaian kertas keluar dari sampul itu. Panjang lebar coretan dan bisikan hati Haikal diutuskan pada Ain. Ain menghenyakkan pinggulnya ke atas tilam baldu seraya mula menghayati tiap baris kata nada bingkisan itu.

Assalamualaikum..
Maafkan saya seandainya warkah ini mengganggu pemerhatianmu apatah lagi menggores naluri wanitamu. Mungkinkah awak sudah lupa pada zaman kanak-kanak kita dulu?. Satu ketika dulu kita pernah bersama berlari-larian berdua di taman. Telah lupakah awak pada saya?.
Cuba awak kembalikan memori awak pada zaman kanak-kanak kita. Zaman kegilaan masa kecil yang kita agungkan. Suatu masa dulu saya pernah tinggalkan awak di situ dengan janji saya akan kembali mencari awak suatu masa nanti. Saya pernah tinggalkan awak di situ dengan nilai jati seorang sahabat dan masih diingatiku tangisan kanak-kanak mu itu.
Awak..maafkan kehadiran saya mengganggu hidup awak. Tak terniat di hati saya melukai awak apatah lagi membuatkan tangisan jernih tika saya tinggalkan awak berdarah lagi. Saya Cuma hadir menagih janji setia kita tika zaman kanak-kanak. Masih lagi terngiang-ngiang di benak fikir ini suara dulu meminta persahabatan kita tak terputus di situ. Awak mungkinkah tiada lagi ingatan itu?. Mungkinkah tiada lagi ingatan tentang saya pada awak?.
Awak…saya kembali bersama janji persahabatan kita. Saya kembali meraih awak di sisi saya sebagai teman lama. Mungkin awak tak mengenali saya kerana nama tapi saya mengenali awak dengan suara. Kelunakan suaramu takkan pernah saya lupa. Cubalah awak kenang kembali. Mungkin awak akan dapat mengenali siapa saya. Awak…saya ada sertakan satu rungkaian kata puisi daripada bait-bait lagu untuk awak. Semoga awak dapat menghayatinya dan mengingati anugerah persahabatan itu.

Umpama mimpi ku kecap kenangan
Taman permainan masa kecil dulu
Sisip senyum mu
Kemanisan tanpa gula
Meninggalkan seribu keresahan
Kala gerimis menitis di hati
Kenangan lenyap tanpa sedar
Mungkinkah ada lagi
Saat saat indah itu
Agar dapat kita bersama lagi

Dalam kelam engkau datang
Memujuk hati yang sepi
Dalam terang engkau hilang entah ke mana
Andai kata hanya mimpi
Mengusik kenangan silam
Mengapa hangat tangan mu ku terasa

Namamu kuukir di pohon di tepi taman
Sebagai hiasan lambang cinta yang terlarang
Semoga kau terlihat tika melintasi taman
Sebagai tanda percintaan abadi
Ataupun pada malam

Namun nan cahaya purnama menyuluh
Ukiran yang memanggil sejuta seri
Yang menghias taman ini
Penuh dengan cahaya misteri
Kekosongan hingga ia
Kesepian

Harumnya mawar menyulam asmara
Harum cempaka kesayuan
Di taman astakona yang tiba-tiba menyepi
Mungkinkah akan begini selamanya

P/S : Maafkan saya kerana saya awak kena denda dan semoga ingatan itu tak terlupus. Jumpa awak kat sekolah esok. Have a nice day dearly friends. Growing up both n together.
Muhammad Haikal Hakimi.

“Muhammad Haikal Hakimi?. Siapa sebenarnya dia?. Zaman kanak-kanakku?. Aku hanya menantikan kehadiran temanku Khai. Mungkinkah dia Khai yang aku kenal dulu. Adakah dia telah kembali menunaikan janji setia yang pernah terpateri antara kami?.” Berbagai-bagai persoalan menolak perasaan dan membebankan ingatan. Makin difikirkan semakin Ain menemukan kebuntuan. Ain terburu dengan janji dan kenangan dulu. Terimbau masa kanak-kanak bersama Khai dulu. Kata-kata Khai menjebak jantung kanak-kanaknya.

“Ain, saya nak kena pindah ke kampung. Saya kena ikut papa saya. Dia dah ditukarkan ke sana. Saya akan pindah esok. Saya janji dengan awak di taman ni bahawa saya akan kembali meraih kasih seorang sahabat daripada awak satu masa nanti. Awak saya janji ok. Semoga jumpa awak lagi. Saya kena pergi dulu. Bye Ain. Saya sayang awak.” Khai menamatkan perbualan mereka dan terus berlalu pergi dengan secangkir senyuman manis di bibinya. Ain terdiam. Tiada kata yang terungkap di bibirnya.

Satu tamparan hinggap di bahu Ain. Lamunan Ain terhenti berserta tamparan itu. Ain lantas memalingkan wajahnya ke arah tamparan itu. Kelihatan Mama berdiri tegak di sisi Ain. Ain kelihatan sedikit kalut. Dia sebolehnya tidak mahu melibatkan Mama dengan masalahnya. Cukuplah sekadar Mama tahu dia boleh selesaikannya sendiri.
“Apa yang dimenungkan tu sayang?. Mama ketuk pintu berkali-kali pun tak dengar sampai Mama masuk pun Ain tak sedar. Ain ingat kat siapa tu?. Pemilik surat tu ke?.” Mama mengajukan mutiara-mutiara persoalan.

“Ish…Mama ni ada-ada je. Kalau tak menyakat Ain sehari kira tak sah le hidup Mama. Buat apalah Ain nak ingat kat mamat tu. Sebab dialah Ain kena denda Mama tahu tak. Tak sudi pun Ain nak maafkan dia. Ain teringat zaman kanak-kanak Ain dulu. Sekarang Ain dah remaja pun. Mama ingat tak lagi Khai?,” Ain cuba menafikan apa yang berada difikirannya. Ternyata Mama cuba membaca apa yang tersirat disebalik kegaluan hatinya.

“Yelah tu sayang. Apa yang tergenggam kat tangan Ain tu?. Mama belum buta lagi sayang. Mama kenal le anak Mama. Tak payah le nak sorok-sorok apa-apa dari Mama ok.” Mama tergelak kecil dan beredar dari sisi Ain. Soalan yang diajukan Ain dibiarkan kosong tak berjawaban.

Ain malu sendirian. Kertas tadi dilepaskan ke meja. Pipinya kelihatan merah padam. Sudah dua kali dia terkantoi dengan Mama hari ni. Kenapalah permulaan hari riang berakhir tanpa senyuman. Ain melepaskan kepalanya ke atas bantal. Semuanya terhenti di situ.


***
PART 2 : BAB 2

Meniti impian airmata adalah pengharapan
Meniti perjalanan penantian adalah impian
Meniti kehidupan ketabahan adalah dahan
Jangan kau terpegang ranting kerapuhan


“Selamat pagi Mama. Breakfast apa yea hari ni?.”, terserlah kegembiraan diraut wajah Ain.
“Ain lapar lah Mama…dari semalam lagi Ain tak makan. Hehehe…”, Ain menyambung bicaranya dengan mulut yang dipenuhi sandwich.
“Buat le perangai lagi sampai tak makan. Penat Mama masak semalam tak ada siapa pun makan sampai makanan tu basi kat bawah tudung saji ni.”, sindiran kecil dihulurkan Mama kepada Ain.
“Ala…so sorry Mama. Ain penat sangat semalam Mama. Maafkan Ain ye Mama. Lain kali tak ada lagi keadaan macam semalam yea.”, Ain cuba memujuk rajuk Mamanya. Berkecil hati orang tua itu.
“OK…OK…Mama tak marah pun. Dah cepat makan nanti lewat sampai sekolah pulak. Nanti tak pasal-pasal Ain kena denda dengan guru disiplin pulak.’, Mama bercoloteh panjang lebar.
OK Mama…Ain pergi dulu. Assalamualaikum.”, semanis ciuman hinggap di pipi Mama sebelum Ain beredar meninggalkannya.

***

“Hai Khai. Awak Khai kan?.”, Ain menyapa lembut pemuda yang menyebabkan dia didenda semalam.
“Hai, ya saya Khai teman sepermainan awak zaman kanak-kanak dulu. Maafkan saya kerana kepulangan saya tak diundang. Maafkan saya juga kerana sebabkan awak di denda semalam.”, pemuda itu membuka bicaranya dengan Ain melalui ucapan maaf.
“Tak kisah lah. Saya ok je cuma penat ja semalam. Dulu awak gemuk dan sihat. Sekarang dah lain. Saya dah tak dapat nak kenal awak langsung. Lagipun nama awak lain lah. Apa sebetulnya nama awak Khai?.”, Ain mula bersoal siasat seperti Khai adalah penjenayah negara.
“Saya memang dah lain. Zaman kanak-kanak biasa la masih tak tahu jaga diri. Sekarang kan dah besar. Makan minum semua dah kena control. Nama saya Muhammad Haikal Hakimi. Sudah lama saya tak berjumpa dengan awak. Awak dah semakin cantik sekarang Ain. Tak ubah seperti seorang puteri.”, Haikal menjawab persoalan yang diutarakan Ain dengan nada selamba.
“Yelah tu. Awak pun apa kurangnya. Saya dah boleh cakap macam putera Raja Suran macam dalam Sejarah Melayu. Hehehe…”, Natasha mengusik Haikal.
“Awak saya ada sesuatu nak bagi kat awak. Awak simpan tau. Tanda persahabatan kita yang tak pernah luntur.”, Aiman berbicara sambil tangannya menyeluk kocek seluar mencari sesuatu. Haikal mengeluarkan secebis kertas dan membacakannya di hadapan Ain tanpa segan dengan orang di sekitar yang melihatnya.
Puteri Ain
Kau insan pertama yg meragut
tali yang tersimpul erat
tali yang menjarakkan ikatan
tali yang memisahkan hubungan
antara talian dan perasaan

Ain
kewujudanmu…
menerajang jauh dimensi buta
membawaku ke dimensi nyata
mengenalkanku erti shabat setia

Ain
saat hati terluka
kau sejukkan naluri dengan bahagia
saat aku tersiksa
kau jadi pendengar yang setia

sahabatku,
kau insan terakhir brtakhta
dalam istana kaca
kau insan pertama menemui hartanya
dan kau tak perlu hadir dengan bicara
kerana aku tahu kau satu-satunya
sahabat alam maya….

Ain,
Kau ketuk naluri yang terluka
Kau gumpal lukanya
Kau anyam istana
Persahabatan antara kita

Ain,
Jiwa ini hitam kelam
Penuh semak dan lalang
Kehadiranmu,
Menongkah kehidupan
Melenyapkan semak dan lalang
Menitipkan kasih sayang
Mentintakan kerinduan
Dan kasih sayang
Dalam naluri persahabatn

Ain,
Dengan mesra ku mengenali
Dengan santun kau memberi
Erti sahabat yang tak terbeli
Erti teman yang tak terperi
Pengalaman yang bererti

Ain,
Saat bara tergengam di jari
Kau rampas dan membawanya pergi
Kau ganti dengan hati suci
Naluri penuh simpati
Untuk mengenali diri ini
Kau ku ibaratkan sahabat sejati

Ain,
Seandainya illahi memanggil ku pergi
Jangan lupa kenangkan ku di hati
Cukuplah selama kau tak berpengganti
Kirimkanku doamu padaku setiap hari

Sahabat yang disayangi,
Ku tak ingin kau pergi
Tinggalkan ku lagi
Ku harap kau kan setia
Temaniku ku disini


Puteri Ain ataupun Ain,
Kau masih insan yang sama
Yang sangat aku syangi
Dan tak mungkin kulupai
Kerana kau teman sejati
Hanya kau yang mengenali
Attitude diri ini

Teman, sahabat yang mengertii
Aku akan selamanya disisi
Menemani persahabatan ini
Sehingga panggilan ilahi
Yang dinanti membawaku pergi
Kata-kata yang dilafazkan Haikal menyentuh sukma Ain. Ada saja kemboja tersenyum andai setiap kata dibicarakan untuknya. Bukan sekadar kemboja malah ros juga turut bersinar mendengar kata yang terungkap menyentuh bida bahagia. Tidak pernah disangka Ain perubahan Haikal yang dikenali dulu jauh bezanya dengan sekarang. Watak Khai zaman kanak-kanaknya terlalu jauh dibandingkan dengan sekarang. Dewasa telah mengajar dia mengejar kesempurnaan.

***
PART 2 : BAB 3

Bicara laut bisa didengar pantai, bisik pasir begeselan
Arca kehidupan, realiti kehampaan
Tidak mendamaikan keharuan tapi menambahkan kekusutan
Mengelirukan keadaan.

Bibit kemesraan antara Haikal dan Ain telah menghubungkan mereka dalam ikatan percintaan. Semuanya berlabuh dengan impian dan harapan. Mereka masing-masing menjaga hati pasangan agar tiada yang terluka. Haikal memahami Ain dan Ain turut memahami langkah Haikal. Permulaan cinta mereka penuh bahagia tanpa secubit derita. Kasih sayang yang terhambur saat itu bagai intan dan permata yang bersinar. Malahan sinarnya lebih indah dari permata di laut ketujuh dan sejuknya lebih dari angin dari langit ketujuh. Mereka dikenali sebagai “hot couple” di sekolah dan hingga tamat masih ada yang memanggil mereka dengan panggilan itu.
Saat indah percintaan, berlarian di tepi pantai bersandarkan ombak kedamaian hati berputar bagai beliung tidak akan dapat menembusi. Saling berkongsi udara, menyedut dan menghembus walau ada bau yang menyeringai tetap tak terasa busuknya. Tika menyita duka walau ada sengsara yang menerpa tetap tak terasa kerana hati keras umpama besi pesaka.
Impian yang melebarkan harapan hancur sebagai libasan angin di ufuk selatan. Semua kenyataan tidak seperti impian kenangan silam. Sekian lama mengenali rupanya masah ada udang di sebalik batu. Kegadisanku tercalar kerana cintaku padamu. Ku ibaratkannya seperti mimpi kerana aku lupa cinta itu satu pengorbanan. Kelapa ditebuk tupai mana ada lagi tupai yang akan mendekatinya jika tahu sudah ia ditebuk. Tupai juga tahu mencari makanan yang segar inikan pula manusia.
Kata-kata kecil berbuku dihati terluah di sanubari. Bersendirian menafsir kesalahan diri yang menjadi dosa terabadi. Memegang dendam pada lelaki yang tak mempunyai hati. Mengosongkan jiwa membalas segala erti luka dan terseksa yang mengoncang jiwa. Bisikkan kecil yang senantiasa berlegar dalam jiwa Ain.
31 Julai 2000
“Lelaki kau lah setan yang telah meragut segalanya daripada aku. Kau benar-benar neraka bagi wanita seperti aku. Ku telah bersumpah akan memusnahkanmu seandainya tibanya saat yang ku nanti itu. Kau akan terus musnah di hadapanku. Itu janjiku pada dunia pendusta. Kewanitaan ku yang kau cabut akan ku ganti dengan serakah nyawamu. Akanku pastikan itu berlaku. Tunggulah aku dengan penantian yang akan memburumu dan membunuhmu…aku pasti kan tiba…

Secebis nota dari kamar diari Ain yang mengharapkan pembalasan dendam terhadap lelaki. Baginya lelaki tidak layak hidup di dunia kerana lelaki ialah binatang yang langsung tiada jiwa manusia malah sama sahaja dengan setan yang sentiasa menyesatkan manusia. Pengalaman perit yang dilaluinya menyebabkan dia benar-benar membenci lelaki. Lelaki pada pandangan Ain tiada sebarang nilai dan harga sekalipun nyawa itu tercabut di depannya.
Terpandang kisah silam yang meragut mahkota kemegahan wanita. Antara rela dan terpaksa menyerahkan dengan titisan air mata. Habis manis sepah dibuang. Bukan bertanggungjawab sebaliknya melesap. Terkapar-kapar aku sendirian bangun menjejak dendam menyuci kotor dengan asid berbotol.

***

Malam itu menjadi penamat cinta Ain. Sesungguhnya dia benar-benar diperdaya. Keluhuran cinta yang disangkanya huluran bahagia bertukar menjadi titisan air mata. Dia termakan kata lelaki pendusta. Dalam sekelip mata mahkota yang menjadi maharnya diragut jantan durjana. Malam itu menitikkan noktah dendam dalam jiwanya. Masih terniang-ngiang kata bicara Haikal pada malam itu. Kata durjana setan berupa manusia.
“Sayang, kita dinner kat luar ye malam nie. Haikal ader surprise untuk awak.” Haikal bertutur bicara dengan manis.
“Ok sayang. Ain ikut jew. Apa surprised tu sayang?. Boleh Ain tahu?.” Ain membalas dengan girang mengharapkan malam yang indah. Haikal tersenyum kecil dan berdiam diri tanpa bicara dan tidak menjawab pertanyaan Ain. Dia hanya mengerlipkan mata dan ketawa kecil seketika.
Makan malam yang diharapkan indah menjadi kisah buruk hidupnya. Rupanya Haikal mempunyai niat yang sebaliknya saat berbaik dengan Ain. Tanpa diketahui Ain, Haikal telah meletakkan sedikit serbuk ubat tidur dan dadah di dalam minuman Ain ketika dia ke tandas. Malam itu mengenalkannya siapa diri Haikal yang sebenarnya. Dia benar-benar tertipu dengan kata manis janji yang ditaburkan.
“Tidak pernah aku menyangka ini semua terjadi. Engkau insan yang aku percaya lakukan perkara begini pada aku insan yang benar dan tulus mencintaimu. Tidak pernah aku tersangka perkenalan kita dari kanak-kanak hanya mengundang derita di hatiku tak terbanding sedikit pun dengan bahagia yang kau beri. Sekarang nyatalah kau benar-benar berubah. Perubahanmu yang menjelekkan. Kau perlu bimbang dengan kehadiran aku nanti mencarimu Haikal.”, Ain membentak-bentak marah. Hatinya benar-benar bengkak dan merah.
Apa yang tinggal kini hanya hati kosong yang penuh dengan dendam. Saat Ain bangun pagi keesokkannya, dia berada di atas katil di sebuah bilik hotel terkemuka. Tubuhnya hanya dilitupi dengan sehelai selimut putih yang nipis dan kelihatan pakaiannya bertaburan di atas katil. Dia membuka kain itu dan melihat tubuhya yang tidak berpakaian dan lebam di setiap anggota badan. Terasa pedih dan sakit yang teramat. Kepalanya terasa sakit sehingga mencucuk ke otak. Bagaikan hendak pecah dan meletup saat itu.
Kini dia tahu dia telah dinodai oleh insan yang dia percayai. Air mata mula menitis membasahi pipi, namun tak membawa apa-apa erti malah tidak akan mampu membasuhnya luka yang dinodai. “Haikal setan, Haikal binatang, kau binatang yang tak berperasaan, kau setan yang berjiwa dajal perosak manusia di tika kiamat, Kau akan terima pembalasan dari aku nanti. Tunggulah masa itu bakal tiba dan maut akan menjemputmu. Kau akan maut ditanganku..” bentak hati kecil Ain penuh marah.

***

PART 2 : BAB 4
Bisa di hati racun di jiwa
Nota di kali impian berkaca
Terlerai retak musnah menyilau bisa
Menyukat cahaya gelap angkasa



“Shasha…Ain rasa tak sedap badan le. Dah beberapa kali Ain muntah hari ni. Ain dah tak sanggup nak ulang-alik ke toilet lagi. Ain pun langsung tak ada selera nak sentuh makanan. Jangankan sentuh cuit pun Ain tak mahu.”, Ain memberitahu Sasha satu-satu teman baiknya yang teguh menyimpan rahsia. Hanya pada Shasha tempat Ain mengadu dan meluahkan masalah.
“Ain ada yang tak kena dengan awak tu. Jom saya temankan awak pergi klinik ye. Saya rasa awak dah hamil Ain. Mungkin awak dah hamilkan anak lelaki tak guna tu.”, Shasha memberikan pandangan.
“Shahsa…sudah tiga bulan perkara tu berlalu. Aku tak rasa ingin mengingati semua tu. Aku rasa ada benar juga kata kau tu. Aku patut buat pemeriksaan. Jom temankan aku Shasha.”, Ain menjerit kecil kepada Tasha dan memohon Tasha menemaninya.
“Untuk kau apa sahaja aku sanggup Ain.”, Shasha sedikit berseloroh.
Kedua sahabat baik itu melangkah pergi menuju ke klinik di pusat bandar. Selepas pemeriksaan igauan buruk Ain kembali. Tenyata apa yang menjadi teka teki tadi benar. Ain disahkan hamil tiga bulan. Ain mengandungkan bayi benih dari seorang lelaki yang berupa setan. Apalah salah anak kecil itu dan kenapalah kehadirannya tidak tepat. Anak itu tak berdosa.
Penodaan terhadapnya meninggalkan benih insan kecil di dalam perutnya. Sudah jatuh Ain benar-benar kini ditimpa tangga. Apa tidaknya sudah dinodai berbadan dua pula yang menerusi. Semuanya berlaku kerana kesalahan diri mempercayai masih ada cinta sejati.
Kehidupan Ain berubah sepenuhnya sejak perkara itu terjadi. Mindanya hanya disetkan dengan api dendam terhadap lelaki. Sejak dia menamatkan pelajaran Ain menghabiskan masa setahun melawan kebatilannya dan cuba bangkit melunaskan janji sengsara. Hari-harinya dipinggir kota melawan bisa yang terasa mencucuk naluri dan jiwa. Panas dan kesakitan serta bisa yang mengalir di rahimnya terasa. Darah yang mencurah masih belum terhenti. Ain meletakkan setiap titisan darah yang mengalir membasahi tubuhnya itu sebagai nadi pembalasan dendam kesumat. Tiada apa yang dapat menggantikan kebebasan Ain kecuali dengan patukkan nyawa.

***

Seharian Ain termenung di tirai bilik. Mengenangkan nasib dirinya yang hina dan menjadi mangsa. Puas dia memikirkan apa yang hendak dibuat terhadap janin kecil di rahimnya itu. Mahu dibuang dia tak bersalah kerana hadir dia juga tanpa meminta. Seandainya disimpan malu besar merundum keluarga.
Sisa malam Ain menghabiskan masa di hadapan computer meneliti buku-buku mengenai kehamilan dan pengguguran. Ain menggamati cebisan tulisan di laman web mengenai proses pengguguran dan gambar-gambar janin yang digugurkan. Semua itu menyanyat hatinya. Dia kembali menelaah artikel itu.
Pengguguran pada kehamilan lanjutan (3 sampai 6 bulan)

Pada tahap ini, bayi sudah semakin besar dan bahagian-bahagian tubuhnya sudah terlihat jelas. Jantungnya sudah berdetak, tangannya sudah boleh menggenggam. Tubuhnya sudah boleh merasakan sakit, kerana jaringan sarafnya sudah terbentuk dengan baik.
Pengguguran dilakukan dengan terlebih dahulu membunuh bayi ini sebelum dikeluarkan. Pertama, diberikan suntikan maut (saline) yang langsung dimasukkan ke dalam ketuban bayi. Cairan ini akan membakar kulit bayi tersebut secara perlahan-lahan, menyesakkan pernafasannya dan akhirnya setelah menderita selama berjam-jam sampai satu hari bayi itu akhirnya meninggal. Selama proses ini dilakukan, bayi akan memberontak, mencuba berteriak dan jantungnya berdetak keras.
.
Fakta itu cukup menggangu fikiran Ain. Bayi dalam kandungannya perlu dihapuskan kerana ia akan mengundang malu besar pada keluarganya. Akhirnya Ain mengambil keputusan dan menggugurkan kandungannya itu. Kini dia sudah bergelar pembunuh kerana terpaksa.
“Maafkan Mama kerana menggugurkan mu. Maafkan mama kerana tidak sempat membiarkanmu menghidu bayu dunia.”, Ain memegang perutnya sambil melepaskan keluhan serba salah.
Selesai pengguguran Ain memulakan lagi pencarian dendamnya. Sejak hari terakhir dia dinodai kelibat Haikal tidak pernah muncul lagi dan kerana itulah lintasannya dinanti Ain dengan rakus. Walau apapun yang bakal terjadi Ain nekad melunaskan dendamnya dan meragut nyawa Haikal. Lelaki seperti Haikal tidak layak hidup di dunia.
Sejak itu dia mula memburu orang yang bernama lelaki. Dia mula menjadi seorang perempuan yang kejam. Pembunuh sadis dalam erti dan nama percintaan palsu. Nyawamu ditanganku. Ain menghabiskan masa malamnya bekerja di Safari Night Bar sebagai pelayan melayan lelaki dan jantan-jantan setan. Membawa serumpun dendam kepada lelaki sundal, menghampirinya dan menghadiahi sekalung bunga maut.
Hari berganti hari, Ain kian bijak bermain kata racun untuk memusnah jejaka. Seorang demi seorang menjadi mangsa kerakusan dendam Natasha. Dengan susuk tubuh yang cantik beserta pakaian yang seksi yang mendedahkan tubuhnya, dia benar-benar memikat hati orang yang bermata keranjang . Disebalik senyuman manis yang terpamer itu ada satu rasa yang terpendam menunggu masa sampai bagi mengakhiri nyawamu lelaki.
Malam itu dia terus dengan bayangan dendamnya..menagih darah untuk dikorbankan. Meragut nyawa pelanggan yang dinantinya. Ikan besar telah terperangkap disangkar Ain. Dia telah berjumpa dengan Haikal, lelaki yang menodainya dahulu. Ternyata lelaki itu tidak mengenali Ain lagi. “Kau datang lagi setan, masa kau telah tiba. Sudah lama aku menantikan kehadiranmu perosak diriku. Kau lah penyebab dendamku ini. Pelakuanmu tak seindah bicara maksud namamu itu. Setangkai bunga maut akan merenteti hembusan nafas terakhirmu. Kau akan bernasib malang, menemui aku lagi sebagai dendam,” kata hati Ain berbicara dengan sedikit tanda gembira menanti pembalasannya pada Haikal.
Haikal memilih Christien sebagai peneman dan penghiburnya malam itu. Saat yang dinanti-nantikan Ain akhirnya tiba. Nyatalah dia yang akan melayani Haikal bersama dalam pelukan maut yang mendamaikan. “Hahahahhahahahah…saat yang ku nantikan tiba akhirnya…Aku rindukan kerakusan kau dulu Haikal,” suara ketawa Ain menggeletek dadanya.
“Hye girl…are u Christien?. I’m your customer . Can we go now??,” tanya Haikal kepada Ain atau Christien dengan keadaan separuh mabuk.
“Yes am i. Let’s go..,” Ain berbicara.
***

Di sebuah bilik hotel Ain melayani kehaedak Haikal. Bilik hotel yang menjadi nostalgia dendamnya. Ain mula membuka bicara tika Haikal kemabukkan.
“Hye Haikal. Awak masih kenal saya tak?. Saya Ain kekasih lama awak yang kini membawa serumpun dendam. Masih ingat saya????.” herdik Ain kepada Haikal dengan penuh sinis dan marah.
Haikal kelihatan pucat tanpa setitis darah. Dia mula memutarkan ingatannya kembali kepada perkara satu tahun yang lepas. Perkara yang telah dilakukannya tapi tak pernah ada penyesalan dalam dirinya.
“Siapa??. Haikal?, saya tak kenal siapa Ain ,” Haikal menerangkan kepada Christien agar situasi menjadi tenang.
“Kau benar-benar tidak mengenali Ain??. Mungkinkah kau boleh lupakan aku setan?. Aku kembali untuk meragut nyawamu. Masih kau ingat, tahun lalu kau pernah menjanjikan aku sebuah kebahagiaan dan memberikan aku detik hitam?. Aku tahu tak mungkin kau terlalu mudah melupakan malam itu. Malam yang meragut daraku. Kau ingat tak lagi, Haikal?,” Ain mengherdik Haikal hingga terkeronyok Haikal ke sisi katil.
“A-A-Aaaaaaaakuuu memememenyesal Ain. Aku minta maaf Ain. Aku tahu aku salah. Maafkan kesalahan lalu itu Ain. Aku janji kita akan berkahwin dan memulakan hidup baru. Aku akan tunaikan itu Ain. Lepaskan aku. Tolong lah,….aku merayu pada kau Ain,” Haikal berkata-kata dengan penuh gementar memohon simpati Ain melihat di tangan Ain sebilah pisau yang dilemuri darah. Haikal mula merasa takut menantikan pembalasan Ain.
“Ahhhhhh…aku tak ingin dengar maaf atau percaya pada kata janji kau lagi. Semua itu palsu belaka. Plastik..aku tak percayakan kau. Aku nak kau mati. Mati kau Haikal. Hahhahahahahaha…bersedialah Haikal menemui maut,” Ain memarahi Haikal tanpa belas.
“Ain tolong lah. Aku merayu pada kau jangan buat perkara begini. Aku insaf Ain. Aku dah insaf,” Haikal berbicara dalam teresak-esak.
“Berbayarkah aku kehilangan maruah yang menjadi maharku dengan maafmu??? Berbayarkah air mataku yang berdarah luka mengenangkan segala penipuan mu?? Hahahahahaha..berbayarkah Haikal??,” suara hilai dan tawa Ain bergema menggegarkan sekeliling ruang bilik hotel itu.
Seluruh tubuh Haikal menggeletar. Air peluh mula mengalir deras membasahi baju Haikal. Haikal sudah tidak keruan dengan tindak tanduk Ain. Dia tahu Ain tidak bermain-main dengan kata-katanya itu. pisau yang berada di tangan Ain bakal meragut nyawanya. Itulah yang ditakutkannya. Kecut perut dia mendengar semua bisikan Ain. Apa sebenar yang diinginkan Ain benar-benar tidak diketahuinya.
“Aku pemburumu Haikal, aku pemburu mu. Aku datang untuk melunaskan hutang antara kita. Bersedialah untuk kita mengakhiri semua ini Haikal,” Ain mengucapakan kata-kata marah sambil mengangkat pisau setingginya menghampiri Haikal.
Tanpa sedar tangan Ain sudah berlumuran darah. Jasad Haikal terbaring di katil. Terpancut-pancut darah daripada tubuh Haikal membasahi cadar putih bilik hotel. Akhirnya dendam Ain terlunas tapi dia telah menjadi pembunuh. Walau apapun yang terjadi selepas ini Ain sudah puas dengan apa yang telah dia berjaya dapatkan. Nyawa seorang lelaki setan. Sedang Ain membersihkan kesan agar dirinya tidak dijadikan suspek, lampu bilik terpadam dan satu lembaga hitam membawanya pergi dari tempat itu. Ternyata pembunuhan yang dilakukannya dilihat mata lain. Kegusaran bermain lagi di jiwanya. Tanpa Ain sedari ada mata yang memerhatikannya selama ini. Ada mata yang menjejak tiap langkah dan mengenali tiap kerja yang Ain lakukan. Ternyatalah dia penyelamat dalam hidup Ain. Kes pembunuhan Haikal ditutup dengan alasan kemalangan. Masih ada lagi insan yang menyanyangi Ain dan mengambil berat. Dosa-dosa Ain turut dipikulnya. Kini baru Ain tahu masih lagi ada jejaka yang tidak menilai wanita hanya dari luaran tetapi mendalami tiap pelusuk dalaman. Bukan hanya naluri tapi apa sahaja yang telah terabadi.